استاد حوزه و دانشگاه بیان كرد:
خطبه فدکیه، آینه ی تجلی گوشه ای از فضایل حضرت زهرا(س)
به گزارش نور معرفت، قم یک استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بیانات خطبه فدکیه در وجوه مختلف جدا از برطرف نمودن نیازهای فکری و تبیینی جامعه آن زمان و حل مشکلات اجتماعی، آینه ای از جلوات حضرت زهرا(س) است.
حجت الاسلام سید محمدجواد جلالی، در روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و در تبیین جایگاه و اهمیت خطبه فدکیه، در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: خطبه فدکیه از جهات مختلف دارای اهمیت است؛ این خطبه از جهت تاریخی، کلامی و ادبی قابل پژوهش و بررسی است و تا حالا پژوهش های مبسوطی توسط متخصین این علوم در این زمینه انجام شده است.
این کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: استنادگیری دانشمندان و اهل علم از این خطبه، نشان دهنده اهمیت بالای آن و سندی قاطع برای شناسایی دین مبین برای مستشرقین و اسلام شناسان است.
جلالی اضافه کرد: محور خطبه فدکیه مسئله «ولایت» است؛ هرچند جریان ذاتی این خطبه، دفاع از حق فدک است اما همین حق طلبی حول محور دفاع از ولایت امیرمؤمنان(ع) به انجام می رسد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: دفاع از حق امامت امام علی(ع) از نظر عقلانی و شرعی بر عهده حضرت زهرا(س) به عنوان ماموم بود؛ بدین جهت ایشان با سخن گفتن در مسجد، زنجیره خفقان و سکوتی که درحال ایجاد بود را شکست.
این کارشناس مسائل دینی افزود: راهروان مسیر تحولات سیاسی و اجتماعی باید، با الهام گیری از این حرکت حضرت، در راه خود قدم بردارند.
این پژوهش گر تاریخ اظهار داشت: خطبه فدکیه حول محورهای اعتقادی، شخصیت شناسی، تبیین و تحلیل تاریخ، تبیین خطوط سیاسی، تبیین مسئله نفاق، توحید، فلسفه احکام شرعی تقسیم بندی می شود.
وی اضافه کرد: بیانات خطبه فدکیه جدا از برطرف نمودن نیازهای فکری و تبیینی جامعه و حل مشکلات اجتماعی، آینه ای برای تجلی گوشه ای از فضایل حضرت زهرا(س) است.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی خطبه قرارگیری حق در مدار اصلی است؛ حضرت صدیقه طاهره(س) بوسیله برهان افضلیت، برای برگرداندن حق غصب شده امیرالمومنین کوشش کرد.
وی اشاره کرد: برهان افضلیت مبتنی بر این است که تا آن زمان که شخص برتری وجود دارد فرد پایین تر نباید در مسند مسئولیت قرار گیرد.
جلالی افزود: حضرت صدیقه برای تبیین این مساله به دوگونه عمل کرد؛ اول، تبیین افضلیت امام(ع) و دوم، بیان خط نفاق و التقاط در جریان مقابل حضرت. محتوای این برهان که بر اساس اثبات افضلیت امیرالمومنین(ع) بود غیر قابل انکار است.
وی اضافه کرد: یکی از محورهای ابتدایی خطبه توحید است؛ بیان توحید در آغاز سخن، تبعیت ایشان از سنت خدا و رسول خدا است. همچنین، از دلیلهای دیگر تاکید حضرت بر توحید در آغاز خطبه، ترسیم و تبیین تضاد رفتار حاکمان با توحید الهی و خداشناسی است.
جلالی اظهار داشت: در خطبه فدکیه، حضرت زهرا(س) توحید را پایه ولایت می داند و معتقد می باشد توحید بدون ولایت معنا ندارد و نظام توحیدی فقط بر محور امام شکل می گیرد.
وی در آخر اظهار داشت: در کلام حضرت زهرا(س) مَثل امام، مَثل کعبه است بدین سان که مأموم باید به سوی امام رفته، دور آن بچرخد و پروانه سان بدنبال امام حرکت نماید.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب