نور معرفت
اعوانی مطرح كرد:

مهم ترین دستاورد سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی است

مهم ترین دستاورد سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی است

به گزارش نور معرفت، استاد فلسفه و حکمت اسلامی اظهار داشت: یکی از بزرگترین دستاوردهای سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی با یکدیگر است که در فلسفه یونان هم افلاطون تا حدی این کار را کرده است.



به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، همزمان با روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی، مراسم رونمایی از کتاب «سهروردی و حکمت خسروانی»، به همت گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی انجمن جامعه شناسی ایران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و مؤسسه پژوهشی نگاه معاصر عصر روز گذشته (دوشنبه هشتم مردادماه) در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور اساتیدی چون حسن سید عرب، محسن جوادی، محمد جعفر جامه بزرگی، شهین اعوانی و منصور علیمردانی نماینده شهرستان های ابهر، خرم دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید.
غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه کشورمان در این مراسم ضمن اشاره به این که سهروردی هنوز آنطور که باید شناخته شده نیست اظهار داشت: سهروردی را هرچه می خوانی هنوز هم زوایای کشف نشده دارد. ایران فرهنگی یکی از تاثیرگذارترین مرزهای این کشور است و سرزمین ما از نظر حکمت، هنوز عجیب و ناشناخته است. در هند و اسپانیا شرح های بسیاری بر آثار سهروردی نوشتند که هنوز چاپ نشده است. همین طور آرای وی در اندلس هم وجود داشته و دارد.
وی اضافه کرد: من بارها در سخنرانی هایم اشاره کرم که هیچ کشور دیگری جز ایران حکمت ندارد و در همه کشورهای دنیا فلسفه را یا از نظر مستشرقان می خوانند یا اصول عقاید ولی متأسفانه ما قدر این حکمت را نمی دانیم. ایرانیان پیش از اسلام هم حکمت داشتند و یک مؤلف یونانی حدود دو هزار سال پیش در یکی از کتابهای تاریخ فلسفه خود که درباره ی موضوع پیدایش و شروع فلسفه است از حکمای مختلفی نام برده که در آن میان نام ایران و حکمای ایرانی هم وجود دارد.
این استاد فلسفه و حکمت افزود: سهروردی یکی از بزرگترین حکمای جهان و واضع حکمت اشراق است. در سرزمین وحی، حکمت همان اشراق نیست. یکی از بزرگترین دستاوردهای سهروردی جمع حکمت ذوقی و حکمت بحثی با یکدیگر است که در فلسفه یونان هم افلاطون تا حدی این کار را کرده است اما نه در حد سهروردی.
اعوانی در توضیح حکمت ذوقی بحثی اظهار داشت: حکمت بحثی و استدلالی از تصور و تصدیق آغاز می شود مثل ارسطو اما حکمت ذوقی و کشفی مرتبه بالاتری دارد. روش حکمت ذوقی برمبنای سیر الی الله است نه فقط تصور و تصدیق مثل افلاطون. حکمت ذوقی ورایحکمت بحثی و احیاکننده فهم افلاطون است برای همین هم سهروردی افلاطون را امام الحکما می داند. علاوه براینها حکمت اشراق، تفسیر آیه نور است که منظور از نور، هم نور بیرونی است هم نور درونی و اشراق بیرونی بدون اشراق درونی قابل حصول نیست. پس فلسفه جمع حکمت ذوقی و استدلالی با یکدیگر است. سهروردی وحدت حکمت قرآنی، برهانی و خسروانی را به خوبی نشان داده است علاوه براینکه ما جز سهروردی متفکر دیگری نداریم که درباره ی عالم فرشتگی و ملکوت حرف زده باشد.
وی در آخر ضمن تشکر از میثم کرمی که این مجموعه دو جلدی را فراهم نموده اظهار داشت: از آقای کرمی که این کار سترگ را بدون وابستگی به نهاد و مؤسسه ای انجام دادند و پیش از این هم آثاری درباره ی این سینا و غزالی و اینها نوشتند تشکر می‎ کنم و در همین جا از وزیر علوم آینده دولت جدید هم خواستارم که از چنین افرادی که به توسعه فرهنگ ایران کمک می کنند، حمایت کند تا فرهنگ ایران، جهانی شود.


منبع:

1403/05/10
10:31:53
5.0 / 5
368
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد