نور معرفت
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی عنوان كرد

ماجرای کسانی که چهره آدم دارند، اما قلب آنها قلب حیوان است

ماجرای کسانی که چهره آدم دارند، اما قلب آنها قلب حیوان است

به گزارش نور معرفت، رفیعی اظهار داشت: برخی انسان ها هنگامه طغیان می کنند و هنگامه سختی و رنج کفران دارند. دنیا یک روز به نفع ماست و یک روز به ضرر ما است در هر حالت باید شاکر و صبور باشیم.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان به تفسیر آیاتی از سوره روم پرداخته و اظهار داشت: در آیاتی از این سوره آمده است که اگر خداوند اراده کند که باد همه زراعت های شما را از بین ببرد شما چه می توانید بکنید، پس چرا وقتی باران یا باد مفید می آید شما خدا را شکر نمی کنید و به گناه مشغول هستید. وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید تعدادی از انسان ها وقتی که نعمت به آنها روی می آورد گرفتار طغیان می شوند و وقتی که نعمت از آنها روی برمی گرداند به کفران الهی گرفتار می شوند. دنیا یک روز به نفع ماست و یک روز به ضرر ما است درست نیست که هر زمان به نفع ما بود شاکر نباشیم و هر زمان به ضرر ما بود کفران نماییم. حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: عالم هستی فراز و نشیب و آرامش و زلزله دارد. طبق آیات قرآن کریم حضرت ایوب (ع)، یحیی (ع) و حضرت زکریا (ع) چقدر سختی کشیدند اما صبوری کردند. زمان امام صادق (ع) منصور دوانقی که با سادات بسیار دشمنی داشت عده ای از سادات حسنی را زندانی کرده بود. زندانی که آنها را قرار داده بود خیلی مشکل بود شب و روز آنها مشخص نبود و مکان بسیار تاریک بود با غذای اندک و رنج و مشقت بسیار، امام صادق در آن شرایط برای آنها نامه ای نوشتند و آنها را به صبر سفارش کردند که در این سختی ها مبادا خشم کرده و ناشکری کنید. این کارشناس دینی با اعلان اینکه انسان ها نباید در زندگی اینطور باشند که در اثر اندکی سختی یا کمبود نعمت گرفتار ناشکری بشوند، اظهار داشت: خداوند می فرماید ما برای شما باد و باران نعمت فرستادیم گاهی ممکن هست بادی هم که مضر است بیاید و زراعت شما از بین ببرد اینطور نباشید که کفران کنید. حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنرانی خود به آیه ای دیگر اشاره کرده و اظهار داشت: خداوند می فرماید پیامبر تو نمی توانی با مرده ها صحبت کنی، برخی به این آیه استناد کردند که اینجا منظور کسانی هستند که دل های آنها مرده است. حیات در قرآن به چند معنا است یکی حیات گیاهی که در قرآن آمده است زمین بعد از مرگ زنده می شود، حیات حیوانی که ما می میریم و زنده می شویم. حیات روحی تعدادی از نظر جسمی زنده هستند اما چون درک ندارند در حقیقت حیات روحی ندارند. وی با اعلان اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید هرکس عمل صالح انجام دهد زندگی پاکیزه به او می دهیم یعنی دل او زنده می شود، اظهار داشت: امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند برخی مرده متحرک هستند چهره آنها چهره آدم است اما قلب آنها قلب حیوان است حیات آنها حیوانی است. در قرآن کریم حیات به مفهوم قیامت هم آمده است، قرآن می فرماید در آخرت بعضی می گویند ای کاش ما چیزی برای حیات می فرستادیم. این کارشناس مذهبی با اعلان اینکه برخی چشم دارند اما نمی بینند گوش دارند اما نمی شنوند یعنی آن چه را که می گوئید درک نمی کنند. عنوان کرد: ابوجهل و ابولهب از کسانی بودند که می شنیدند اما نمی خواستند عمل کنند آنها همان کسانی هستند که چشم و گوش دلشان کور و کر شده بود. امروز هم افرادی هستند که مثل ابولهب گوش و چشم جسمی آنها خوب می بینند و می شنوند اما با گوش و چشم دلشان چیزی نمی شنوند و نمی بینند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اعلان اینکه خداوند در قرآن به حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و مرسلین سلام داده است، خداوند به مردگان سلام نمی دهد، این نشان دهنده آنست که آنها در برزخ حیات دارند. ابراز کرد: بعد از جنگ بدر پیامبر با کشته شدگان دشمن صحبت می کردند و می فرمودند که آیا وعده الهی را دیدید. برخی اعتراض کردند که مگر می شود با مردگان صحبت کرد. پیامبر فرمودند هم اکنون آنها بهتر از شما متوجه می شوند من چه می گویم. وی افزود: در جنگ جمل عده زیادی مقابل امیرمومنان امام علی (ع) ایستادند. یکی از کسانی که در این جنگ کشته شد یک عالم مفسر قرآن در سپاه دشمن است که شب درب منزل او رفتند و گفتند می خواهیم با علی بجنگیم. این مفسر قرآن گفت درباره ی علی آیات زیادی نازل شده است ۳۰۰ آیه قرآن درباره ی علی است آیا شما اصحاب پیامبر می خواهید جلوی علی که جان پیامبر است بایستید. کمی پول به او دادند راضی شد و فریب خورد و در جنگ جمل مردم را به جنگ با امیرمومنان تحریک کرد و فریاد می زد علی را به قتل برسانید که بهشت در انتظار شما است. همین شخص در جنگ به درک واصل شد. پس از آن که کشته شد امیرمومنان امام علی (ع) به او فرمود ای جناب کعب علم داشتی اما علم تو برای تو سودمند نشد چونکه شیطان تو را گمراه کرد. این استاد اخلاق با استناد به حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه اشاره کرد: در جنگ صفین که حضرت از جنگ که برمی گردند جلوی قبرستان کوفه ایستاد و به مرده ها رو کردند فرمودند ای اهالی سرزمین تنهایی و وحشت، اگر از من علی خبر می خواهید من سه خبر برای شما دارم در خانه های شما دیگران زندگی می کنند، اموال شما را تقسیم کردند همسرانتان هم زندگی خودرا می کنند. سپس فرمود اگر خداوند به این ها اجازه بدهد که سخن بگویند همه می گویند تنها چیزی که در اینجا به درد ما می خورد تقوا و خویشتن داری است. بدین سبب این موت که در قرآن به کار می رود به مفهوم مردگان نیست بلکه به مفهوم مردگان روحی یا مرده دلان است که نمی توانند سخن حق را درک کنند.


منبع:

1403/01/10
14:52:45
5.0 / 5
250
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد