درس های قرآن برای زندگی، ۱۲؛حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی:
آیه ای که دلالت بر حکومت جهانی امام زمان (عج) دارد
به گزارش نور معرفت، حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی اظهار داشت: در مقایسه اسلام با سایر آیین ها و مکاتب؛ وقتی پیروان آنها سخنان اسلام را می شنوند، سایر آیین ها در مقایسه با اسلام گرفتار کمبود می شوند.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه در تفسیر آیه ۹ از سوره صف اظهار داشت: «هَوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَدِینِ الحَقِ ّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ المُشْرِکُونَ» او خدایی است که پیامبرش را به هدایت و ارشاد مردم فرستاد تا این که دین حق بر همه ادیان غالب شود ولو این که مشرکان از این غلبه خدا کراهت داشته باشند، خداوند در این آیه می فرماید دین اسلام در سطح جهانی و تمام روی زمین پیروز می شود و مقصود و منظور این است که دین اسلام دین جاودان و غالب است؛ گرچه این وعده الهی همچنان عملی نشده است و در حقیقت بر حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) منطبق می شود که حکومت حق و عدالت تمام جهان را می گیرد و این عدالت و آئین تمام مقیاس جهانی غلبه پیدا می کند و این اتفاق خواهد افتاد.
وی اضافه کرد: به جهت اینکه بهتر بتوانیم نسبت به این آیه توجه پیدا نماییم باید با آیات پیش از این آیه برگردیم که قرآن کریم در آیه ۳۲ سوره توبه می فرماید «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» دشمنان می خواهند که نور خدا را با دهان های خود خاموش سازند؛ ولی خداوند می خواهد نور خودرا تکمیل کند؛ گرچه کافران کراهت داشته باشند. از این آیه استفاده می شود که آفریدگار عالم اراده کرده است که نور اسلام به کمال واقعی خود برسد و تکامل واقعی آن وقتی خواهد بود که این نور بر تمام پهنه گیتی سایه افکند.
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی با اعلان اینکه این وعده بار دیگر در آیه ۲۸ سوره فتح تکرار شده است، اظهار داشت: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَی بِاللَّهِ شَهِیدًا» یعنی خدا کسی است که پیامبر خودرا با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمام ادیان پیروزش گرداند و همین بس که خداوند گواه این وعده بزرگ است و در جای دیگر سوره صف آیه ۹ همین مدل تعبیر را بیان داشته است. در حقیقت با بهره گیری از این سه آیه ما می توانیم به این نکته برسیم که اراده آفریدگار عالم بر غلبه دین حق و نابودی تمام آئین های شرک، بت پرستی و دگرپرستی است.
وی با اعلان اینکه مهمست که ما در اینجا مقداری در رابطه با برخی واژگان این آیه صحبت نماییم، ابراز کرد: این که قرآن کریم می فرماید «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» اینجا ظهور به چه معنا است؛ آن چیزی که اینجا بسیار اهمیت دارد که ما ببینیم اولاً اراده؛ اراده خداوند است. «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ» خدا کسی است که رسول خودرا با پرچم هدایت و برای اقامه دین حق پیش مردم فرستاده است و این اراده خداوند است. «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» اینجا ظهور به مفهوم بروز نیست؛ بلکه ظهور به مفهوم غلبه است. ظهور معانی متفاوتی دارد.
این کارشناس مذهبی افزود: شکی نیست که اینجا ظهور به مفهوم آشکار شدن به مفهوم بروز کردن نیست؛ بلکه به مفهوم غلبه و پیروزی است. همان گونه که از معانی مشهور ظهور به مفهوم غلبه کردن هست. در بعضی آیات به آن اشاره شده است. به عنوان مثال فرض بفرمائید که در سوره توبه آیه ۳۳ می فرماید «کیف و ان یظهر علیکم لایرقبو فیکم الا و لا ذمه» چگونه پیمان آنها احترام دارد با آنکه اگر بر شما پیروز شوند مراعات خویشاوندی و پیمان را نخواهند کرد. اینجا خداوند متعال از مکنونات دشمنان پرده بر می دارد، آنان در حالتی که ضعف دارند با شما پیمان و اخوت و دوستی می بندند اما وقتی که قوی شدند به آسانی پیمان و قول و قرار خود فراموش می کنند. قرآن می فرماید چگونه پیمان آنها محترم است در صورتیکه اگر بر شما پیروز و غالب شوند آنها هیچ گاه خویشاوندی و قول و قرار پیمان را مراعات نمی کنند. این نشان میدهد که قرآن کریم شرایط نفاق و شرک مشرکین را برای مردم بیان می کند.
وی بیان کرد: «و ان یظهر علیکم» اینجا ظهور به مفهوم غلبه است، یا «ان یظهر علیکم یرجموکم» قرآن می فرماید دشمنان اگر بر شما غالب و پیروز گردند حتما شما را سنگ باران می کنند. این به اصحاب کهف مربوط است که از دست سلطان زمان خود فراری بودند. قرآن کریم می فرماید سلطان آنها به گونه ای بود که اگر بر اصحاب کهف پیروز می شد آنها را سنگ باران می کرد. باز اینجا قرآن از واژه «یظهرو» به مفهوم غلبه و پیروزی بهره برده است.
این کارشناس مذهبی با اعلان اینکه مفسران در حقیقت در ارتباط با این آیه پیروزی را سه مدل تفسیر کردند، اظهار داشت: می گویند پیروزی یا پیروزی در منطق، گفتار، برهان و استدلال است که قرآن کریم می خواهد اشاره کند به این منطق و استدلال «هَوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَ دِینِ الحَقِ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» یعنی در مقایسه اسلام با سایر آئین ها و مکاتب؛ چون آئین ها و مکاتب غیر دینی و غیر مسلمان به طور معمول با برخی خرافات، آداب و رسوم غیر منطقی هماهنگ شده است وقتی که در مصاف با امت اسلام در می آیند و سخنان اسلام را می شنوند سایر آئین ها در مقایسه با اسلام گرفتار کمبود می شوند؛ پس پیروزی مسلمان ها در معارضات و مناظرات بسیار واضح و آشکار است؛ چونکه تحلیلگران در این باب می گویند اگر کسی از توحید خالص دفاع کرد و نه توحیدهایی که با شرک آمیخته شده یا شرک خالص هستند، طبیعی است که خلوص و برتری اسلام بر سایر مکاتب به معرض نمایش گذاشته می شود، این یک نگاه به نسبت به پیروزی است.
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی اظهار داشت: برخی گفتند این «لیظهره» پیروزی منطقی در گفتار استدلال و برهان است که امت اسلام بر سایر ملت ها و آئین ها و مکاتب پیروز است. بعضی می گویند منظور پیروزی عملی و غلبه خارجی بر سایر ادیان است اما نه در یک مقیاس جهانی و عمومی؛ بلکه در یک مقیاس منطقه ای و بسیار کوچک. همانگونه که در عصر پیامبر اکرم (ص) پرچم بلند کردند و فرمودند «قولو لااله الاالله تفلحو» سخن و منطق رسول گرامی اسلام (ص) بر مردم شبه جزیره عرب و سپس به مرور بر کشورهای آفریقایی و آسیایی غلبه پیدا کرد و حتی گستره اسلام تا اروپا و آندلس روم کشیده شد؛ اما این غلبه خارجی بر سایر ادیان است اما نه بصورت فراگیر و عمومی در همه عالم؛ بلکه بصورت منطقه ای است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره نگاه سوم دراین زمینه، عنوان کرد: بعضی می گویند منظور پیروزی و غلبه خارجی در سطح جهان و روی تمام کره زمین است و در انواع و اقسام پیروزی فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و در همه عرصه ها و قلمرو منطق و نگاه امت اسلام در ابعاد مختلف غالب می شود و تمام جهان بر پهنه گیتی همه به دین واحد در می آیند. طبیعی است که این امر تا الان عملی نشده است. یکی از آیاتی که دال بر حکومت جهانی امام زمان (عج) بوده همین آیه است که تا امروز مصداق پیدا نکرده و این تفسیر تنها بر حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) انطباق دارد که حکومت امام زمان (عج) حکومت حق و عدالت بوده و همه جا را فرا می گیرد و همه آئین ها، کیش ها و مذاهب تحت غلبه امت اسلام و وجود مقدس امام زمان (عج) قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: این که عرض شد که «لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» این ظهور هم در غلبه و پیروزی حسی و هم در غلبه و پیروزی فکری است. این غلبه و پیروزی فکری به تنهایی نیست؛ بلکه حتی حکومت به دست امام زمان (عج) می افتد و حکومت را صالحان به دست می گیرند. پس می بینیم که «لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» اطلاق دارد و انواع پیروزی ها را شامل می شود.
حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی افزود: افزون بر این که قرآن می فرماید این کله «کله» در «لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» یک تاکید است که می خواهد بگوید این دین نه فقط بر یک منطقه غلبه پیدا می کند بلکه هیچ منطقه ای باقی نمی ماند بر همه مناطق و حدودها این غلبه را شامل می شود و عموم ادیان و مذاهب را فرا می گیرد. افزون بر این ما دراین زمینه روایاتی داریم که منظور این آیه را برای ما واضح می کند به عنوان مثال از امام باقر (ع) روایت هست که فرمودند «این پیروزی هنگام قیام امام زمان (عج) است پس هیچ کسی باقی نمی ماند مگر این که اقرار به نبوت پیامبر اکرم (ص) می کند. در بیان دیگری عیاشی به اسناد خود از عمران ابن میثم نقل می کند که امیر مؤمنان امام علی (ع) داشتند این آیه را تلاوت می کردند، روی خودرا به اصحاب برگرداند و سوال کردند که آیا این پیروزی که قرآن می فرماید حاصل شده است و اتفاق افتاده است. اصحاب گفتند بله این اتفاق افتاده است امام فرمودند هیچ گاه اینطور نیست. امیرمومنان امام علی (ع) می فرمودند قسم به کسی که جان علی در دستان او قرار دارد این پیروزی آشکار نمی شود مگر زمانی که هیچ روستایی و هیچ آبادی روی زمین باقی نماند مگر این که صبحگاهان و شامگاهان بانک لا اله الا الله از آن به گوش می رسد و این روز نیست مگر زمانی که امام زمان (عج) ظهور می کنند و همه را به دین واحد در می آورند. باز مقداد بن اسود نقل می کند که از رسول خدا (ص) شنیدم که بر پهنه گیتی خانه ای از خشت و گل و خیمه ای در بیابان باقی نمی ماند مگر این که آئین اسلام در آن ورود خواهدنمود و این روز نیست مگر زمانی که حکومت عادله حضرت حجت بن الحسن امام زمان (عج) برپا خواهد شد.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب