هشداری جدی نسبت به بلاتکلیفی هزاران هنرمند
نور معرفت: نمایندگان برخی از انجمن های صنفی سراسری هنری، تاکید نمودند که وضعیت مبهم فعالیت این انجمن ها سبب بلاتکلیفی هزاران هنرمند شده است.
آنان با انتقاد از موانع موجود برای ادامه فعالیت این انجمن ها تاکید نمودند که تشکیل انجمن های صنفی سراسری، مطالبه قانونی جامعه هنری است که در دهه های متمادی معطل مانده و حالا هم به وضعیتی رسیده است که هزاران نفر از هنرمندان را بلاتکلیف نگه داشته است.
به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، در نشستی خبری که روز شنبه ۱۱ آذرماه در خانه تئاتر ایران برگزار شد، نمایندگان انجمن های صنفی سراسری نسبت به وضعیت مبهم فعالیت این انجمن ها اخطار جدی دادند و یادآوری کردند که تابحال ۶ انجمن صنفی سراسری در خانه تئاتر شناسه گرفته اند و بعنوان صنف تلقی می شوند ولی از آنجاکه بعدا به آئین نامه انجمن ها ایراداتی وارد شده، برای ادامه فعالیت هایشان گرفتار مشکل شده اند. هم اکنون دیگر انجمن ها هم مراحل لازم را طی کرده اند ولی به علت همین مشکل، در میانه راه متوقف شده اند.
به گفته آنان در پاسخ به پیگیری انجمن ها به قول می شود که باید صبر کنند و این در شرایطی است که برخی از این انجمن ها ۲ سال از تشکیل شان گذشته و مطابق قانون، باید باردیگر انتخابات برگزار کنند ولی تا وقتی که این موانع برطرف نشود، چنین امکانی وجود ندارد.
آنان توضیح دادند که مطابق قانون، پس از این ۲ سال، یک دوره فترت ۶ ماهه هم در نظر گرفته می شود ولی اگر این رویه سرعت پیدا نکند، این زمان هم از دست می رود و خطری جدی برای انحلال این انجمن ها به وجود خواهد آمد.
لبو فروشان هم صنف دارند و هنرمندان ندارند
در آغاز این نشست، ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر، بعنوان کسی که شاهد تمام مراحل طی شده توسط انجمن ها بوده، توضیحاتی در رابطه با روند این ماجرا ارائه کرد و اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه تشکیل انجمن های صنفی سراسری هنری عنوان شد به این صورت که آئین نامه این انجمن ها باید از سوی وزارت ارشاد پیگیری می شد ولی این کار انجام نشد تا به برنامه ششم رسیدیم و متاسفانه باز هم از سوی ارشاد به تعویق افتاد. بنابراین خانه تئاتر باردیگر پیگیر این مسئله شد و در نهایت در دوره وزارت آقای صالحی، با وزارت کار هم صحبت و قرار شد برای انجام این کار، از سوی همه انجمن های هنری و رسانه کمیسیونی در ارشاد شکل بگیرد. بر همین اساس، برای مدتی طولانی جلسات مختلف و مستمری، با همراهی وزارت کار و حضور نمایندگان همه خانه های هنری و رسانه در وزارت ارشاد تشکیل می شد.
او افزود: در نهایت طی جلسه ای در تالار وحدت، اساسنامه برای تصویب هیات وزیران به امضا رسید و پس از تصویب در آنجا، به هیات دولت هم ارجاع داده شد که در آن مرجع هم امضا و سپس مقرر شد کمیسیون بند چهار متشکل از نماینده وزارت کار و خانه های سینما، تئاتر، موسیقی و نماینده وزارت ارشاد و... ظرف دو سال تشکیل انجمن های صنفی و هنری و رسانه را در دستور کار قرار دهد. بر همین مبنا مقرر شد در مرحله اول تقاضای جاهایی که شکل تشکیلاتی پیدا کرده اند مانند خانه های سینما و تئاتر و موسیقی بررسی شود و این تشکل ها به صورت صنفی سراسری تشکیل شوند.
راد ضمن اشاره به این که دو نوع انجمن صنفی خاص و عام داریم، افزود: به این نتیجه رسیدیم که انجمن صنفی عام باشیم چونکه تشکیلات آن برپایه مجموع عمومی و انتخابات شکل می گیرد. یعنی همه اعضا هیات مدیره باید از جانب مجمع عمومی انتخاب شوند.
او که ریاست کمیسیون بند چهار را برعهده داشته است، افزود: پرونده ها را جهت بررسی عرضه کردیم و پرونده شش انجمن خانه تئاتر را به وزارت کار فرستادیم که مجوز گرفتند و بعد از آن هم برای گرفتن شناسه ملی اقدام نمودند و در ثبت شرکت ها هم همه کارها انجام شد و در نهایت این شش انجمن شناسه گرفتند اما یکباره اعلام گردید نسبت به بند یک، سه و چهار کمیسیون بند چهار دو شکایت صورت گرفته و این سه بند باید اصلاح گردد.
راد افزود: این شکایت بعداً از سوی شورای نگهبان هم مورد پیگیری قرار|گرفت که عنوان کردند که این سه بند از نظر شرعی اشکال دارد و آنرا به دیوان عدالت اداری فرستادند که آنجا هم این اشکالات را هم تایید نمود و با این وضعیت، تکلیف این انجمن ها معلوم نشد یعنی نگفتند اینها قانونی هستند و نه برای ادامه کار با آنها همراهی شد. بنابراین این انجمن ها برای برگزاری مجمع عمومی گرفتار مشکل شدند و نماینده وزارت کار در مجمع عمومی شان حضور پیدا نمی کرد.
رئیس هیات مدیره خانه تئاتر ضمن اشاره به نامه نگاری های گوناگونی که برای حل این مشکل انجام شده، ابراز تاسف کرد: هنوز این نامه نگاری ها به نتیجه نرسیده و این در شرایطی است که از پس از دوره قاجاریه حتی لبوفروشان و مارگیران بعنوان صنف شناخته می شدند اما هنرمندان چنین امکانی نداشتند. تا این که بعدها برای هنرمندان ردیف شغلی ایجاد کردند و برخی از آنها به استخدام اداره تئاتر درآمدند اما باز هم با ستاره دار شدن کدهایشان، گرفتار مشکل شدند. ازاین رو وضعیت صنفی مشخصی نداریم.
ما دنبال انحلال نیستیم
راد با اشاره به اینکه هم اکنون برخی از انجمن ها دو سال از فعالیت شان گذشته، اضافه کرد: برخی دیگر دوره سه ساله برای فعالیت خود تعریف کرده اند اما اگر این موانع برطرف نشود، حتی همین انجمن ها هم گرفتار مشکل می شوند. با این شرایط بار عظیمی برهیات مدیره این انجمن ها تحمیل شده چونکه آنها همه کارهای اساسی را انجام داده اند و حالا باید پاسخگوی اداره مالیات هم باشند چون به خاطر دفاتر و شناسه ملی، موظف به پرداخت مالیات شده اند اما وضعیت قانونی شان معلوم نیست و اگر بخواهند خویش را منحل کنند، این روند دست کم یک سال زمان می برد. ضمن این که ما به دنبال انحلال نیستیم چون تشکیل انجمن صنفی جزء نیاز هنرمندان و مطالبه جامعه هنری برای احقاق حقوق شان است. ما خواهان آن هستیم که اگر مشکلاتی هست، با برگزاری نشست و گفتگو آنرا برطرف نماییم و باردیگر انجمن های صنفی را راه بیندازیم تا هنرمندان احساس بی هویتی نکنند.
ما وظیفه خویش را انجام دادیم و حالا نوبت دولت است
در ادامه، ساسان پیروز بعنوان نماینده انجمن صنفی سراسری منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر ضمن اشاره به تشکیل این انجمن صنفی سراسری و دریافت شناسه ملی اظهار داشت: دو سال است که معلق مانده ایم و مشخص نیست چه نتیجه ای بگیریم. ما تمام مراحل لازم و مسئولیت های قانونی خویش را به انجام رسانده ایم و اینجا دولت می باشد که باید وظیفه قانونی خویش را در برابر تشکیل این انجمن ها انجام بدهد. اگر مشکلی در آئین نامه ها بوده، دولت باید آنرا حل می کرده و برای این کار ۲۰ ماه فرصت داشته است. هنرمندانی که تمام مراحل قانونی را پشت سر گذاشته اند حق دارند که خواهان ادامه فعالیت انجمن خود باشند. این حق انجمن هاست که در قوانین کشور هم لحاظ شده و حالا هم که پس از دهه ها انتظار به انجام رسیده است، ما بر این حق پافشاری می نماییم تا باردیگر گرفتار فترت نشود.
او در رابطه با مشکلاتی که به ایین نامه ها وارد شده، توضیح داد که رای دیوان عدالت اداری به دنبال شکایت دو شخص حقیقی بوده که بعدا یکی از آنها شکایت خویش را پس گرفته است.
پیروز ضمن اشاره به یکی از این مشکلات مطرح شده، تشریح کرد: یکی از این اشکالات در رابطه با درج نشدن الازم به دین اسلام است که این ابهام را بوجود می آورد که در کشور ما که دیگر ادیان الهی هم به رسمیت شناخته می شوند و در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند، چرا این مسئله در انجمن های صنفی، مورد توجه قرار نگرفته است.
این بحران را کوچک نشمارید!
سپس سعید ذهنی، رئیس انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر در تکمیل این توضیحات اضافه کرد: در این وضعیت در مقابل اعضای خود قرار گرفته ایم که انتظاراتی دارند و ما نمی توانیم پاسخگوی آنان باشیم. این شرایط همه را گرفتار سرخوردگی کرده و مسئله ای بحرانی است که نباید آنرا کوچک بشماریم. همچنان که نباید منتظر وقوع فاجعه باشیم. تمام دوستانی که انجمن هایشان به ثبت رسیده یا در حین انجام کار متوقف شده، اسناد و مدارک خویش را دارند. بخشی از این مراحل در بحران کرونا که زمان بسیار دشواری بوده است، طی شده و این تلاش ها نباید نادیده انگاشته شود.
اگر می خواهند ما را منحل کنند، باید از طریق دادگاه وارد شوند
در ادامه، هما جدی کار، رئیس انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی که موفق به دریافت شناسه ملی شده، توضیح داد: دریافت شناسه ملی یعنی کارمان را به پایان رسانده ایم. در ظاهر انجمن صنفی شده ایم ولی عملا نمی توانیم بعنوان صنف به اعضای خود متعهد باشیم.
او یادآوری کرد: ما هر سال مجمع عمومی خویش را برگزار می نماییم و طی نامه ای به وزارت کار درخواست می نماییم که نماینده شان را بفرستند. سال اول به صورت شفاهی و سال دوم طی نامه ای مکتوب به ما گفتند که نماینده آنها نمی آید. ما یک نهاد حقوقی هستیم و خودمان قصد انحلال نداریم. اگر دولت خواستار انحلال ماست، باید از راه دادگاه اقدام نماید. ازاین رو باید این مشکلات کوچک حل شود تا این که کلا ما را کنار بگذارند.
چرا یک مشکل کوچک پس از دو سال حل نشده؟!
سپس مهدی آشنا، رئیس انجمن صنفی سراسری عکاسان تئاتر اظهار داشت: دو پهلو بودن نگاه قانونی به ما بسیار تاسف انگیز است. در حالیکه مراحل مالیاتی ما را کاملا می پذیرند و دفاتر ما را قبول می کنند به صورتی که ما درگاه پرداخت اینترنتی داریم اما آنجایی که وزارت کار باید ما را بعنوان انجمن صنفی بپذیرد، گرفتار مشکل می شویم. چگونه است که کل فرایند تشکیل انجمن ها یک سال زمان برده اما چگونه امکان دارد که اصلاح یک مشکل کوچک، پس از دو سال هنوز به نتیجه نرسیده باشد.
او یادآوری کرد: سال قبل دو بار با وزارت کار نامه نگاری کردیم که بی پاسخ ماند. سال جاری برای تشکیل مجمع عمومی انجمن مان، آگهی روزنامه دادیم که در نهایت به نامه ما پاسخ مکتوب دادند. نکته دیگر این که نفرستادن نماینده وزارت کار به معنای انجام ندادن کارهای صنفی انجمن هایی نیست که به صنف تبدیل گشته اند. ما ناگزیر به ادامه راه هستیم و هیچگاه خویش را منحل نمی نماییم و به راحتی هم نمی پذیریم که ما را منحل کنند.
هر جا به نفع شان است، ما را به رسمیت می شناسند
در ادامه سخنان او، ساسان پیروز اظهار داشت: در تمام دو سال قبل که پیگیر ماجرا بوده ایم گفته اند که از نظر قانونی مشکلی ندارید ولی ما نمی توانیم در مجمع عمومی تان نماینده بفرستیم و این دوگانگی ما را گرفتار مسئله کرده است. موقع مالیات گرفتن، ما از نظر دولت بعنوان صنف وجود داریم اما در مواقع دیگر نمی توانند ما را به رسمیت بشناسند یعنی آنجایی که به نفع شان است ما را رسمی می دانند.
فقط می گویند صبر کنید!
در قسمت دیگری از نشست، فرزانه نشاط خواه دبیر انجمن صنفی بازیگران تئاتر یادآوری کرد: ما تمام مراحل قانونی را طی کردیم و اشکالات اساسنامه را که از سوی وزارت کار مشخص شده بود، برطرف کردیم. در ثبت شرکت ها شناسه ملی گرفتیم و همه اینها مراحلی پر زحمت و پررفت و آمد بود اما پس از تمام این مراحل به ما گفتند تشکیل صنف، غیرقانونی می باشد در حالیکه هیچ جا به صورت رسمی نگفته که ما یک صنف غیرقانونی هستیم. حالا هم به ما مدام می گویند صبر کنید! اما شتاب ما به این علت است که مجمع عمومی ما تشکیل نشده و همین مبحث اعتراض اعضا را به دنبال داشته است. ما را در حالت تعلیق نگه داشته اند و تا دو ماه و نیم دیگر شش ماه دوره فترت هم تمام می شود و خود به خود صنف منحل می شود. ما فقط یک پاسخ قانونی می خواهیم.
در تکمیل صحبت های وی پیروز اظهار داشت: مسئله فقط این شش صنف نیست که پیش از این مشکلات، تشکیل شدند بلکه تعداد زیادی از اصناف مراحل مختلفی را طی کرده اند و در آخرین مرحله متوقف شده اند. هر یک از این اصناف برای رسیدن به این مرحله یک سال وقت و انرژی و هزینه داده اند. این حقی است که وظیفه تاریخی ما حکم می کند پای آن بایستیم.
گامی برای اعتمادسازی بردارند
در ادامه، آرام محضری، نماینده انجمن سراسری نمایشنامه نویسان و مترجمان تئاتر بعنوان دیگر هنرمند حاضر در این نشست توضیح داد: در امور اجتماعی، سکه رایج اعتماد است. ما با اعتماد به این که سال ها تلاش مان به نتیجه می رسد مراحل لازم برای تشکیل اصناف را طی کردیم. حدود یک سال رفت و آمد کردیم و مجمع عمومی مان با مشارکت بالایی برگزار شد تا مرحله تاسیس پروانه رفتیم و حتی شماره آنرا دادند که بتوانیم برای اقلام تبلیغاتی از آن استفاده نماییم اما دو سال است که بلاتکلیف مانده ایم. امیدوارم گامی در جهت اعتمادسازی برداشته شود.
علی گودوینی بعنوان نماینده انجمن نمایشگران حرکت هم اظهار داشت: مطابق قانون اساسی، هیات وزیران یکسری قوانین را کارشناسی و مکتوب کرده و به نهادهای زیرمجموعه خود عرضه کرده است که انجمن ها به صورت قانونی تشکیل گردد. انجمن ما هم اساسنامه تیپ را از وزارت کار تحویل گرفت و اساسنامه خویش را عرضه کرد که هیچ مشکلی هم نداشت اما متاسفانه پس از گرفتن مجوز و اقدام برای دریافت شناسه، سه مورد را مطرح نمودند که انجام دادیم اما مشکل حل نشد و ما همچنان پیگیر تشکیل مجمع عمومی هستیم که گفتند می توانید برگزار کنید ولی ما نماینده نمی فرستیم.
مساله را پیچیده تر نکنند
در تکمیل توضیحات او، پیروز اضافه کرد: وزارت کار و ارشاد از بدو این ماجرا موظف بوده اند پیگیر باشند. در قسمت فرهنگی وزارت کار این حسن نیت را می بینیم که می کوشند آئین نامه ها را اصلاح کنند ولی در وزارت ارشاد این همت را نمی بینیم. بنابراین به وزیر ارشاد نامه نوشتیم اما هیچ پاسخ مشخصی ندادند. اگر هم اکنون اقدام عاجلی انجام نشود، برخی از انجمن ها به ناچار منحل خواهند شد و این ناامیدی برای جامعه هنری بسیار نامطلوب است و نسبت به آن اخطار می دهیم.
پیروز افزود: ما در مراحل شکل گیری اصناف، شاهد همکاری وزارت ارشاد و وزارت کار بودیم ولی اکنون گویی این همکاری وجود ندارد. تاکیدمان بر اینست که مشکلات را در همان چارچوبی که مطرح شده، اعلام کنند تا برطرف نماییم چون به سادگی قابل حل است و درخواست مان اینست که مسئله را پیچیده تر نکنند و فراتر از این چارچوب نبرند.
هما جدی کار هم با تایید کم توجهی وزارت ارشاد در حل این مشکلات توضیح داد: وزارت ارشاد به ما گفت جواب مکتوب نمی دهیم و ما را به بخش حقوقی وزارت خانه ارجاع دادند که از شهریورماه منتظر پاسخ شان هستیم.
در قسمت دیگری از این نشست، ژاله کاظمی عضو کانون نمایش خیابانی، این شرایط را همچون تولد نوزادی توصیف کرد که به دنیا آمده اما شناسنامه ندارد.
او تصریح کرد: ما پشت همه انجمن های صنفی هستیم تا حق قانونی خویش را بگیرند و وزارت کار و ارشاد می خواهیم حداقل در دوره فعالیت خود یک کار مثبت انجام بدهند.
سعید ذهنی هم در قسمت پایانی نشست تصریح کرد که وقتی مقرر است آئین نامه اصلاح گردد حتما نماینده هنرمندان باید حضور داشته باشد.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب