حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی تأكید كرد؛
تصور جامعه بدون تضارب آرا و اندیشه ها امکان پذیر نخواهد بود
به گزارش نور معرفت، نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: وحدت اسلامی در گرو وحدت ملی و امنیت ملی است.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، نشست «وحدت و امنیت؛ بایسته های ملی و اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی استاد حوزه و دانشگاه و نماینده مجلس خبرگان رهبری اجرا شد.
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی بیان نمود: مقام معظم رهبری بر دو کلیدواژه «وحدت ملی» و «امنیت ملی» تاکید کرده است که باید حوزویان و دانشگاهیان این بحث را در مدار جلساتشان قرار بدهند. از دانشگاه ادیان و مذاهب تشکر می کنم که نخستین جلسه را در این خصوص تشکیل داده اند. این گونه جلسات می تواند راه گشا باشد. آن چه که بنده در این جلسه عرض می کنم یک ایده بوده و باید به آن بیشتر پرداخت.
نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در این خصوص سه مساله باید بررسی شود. یکی تبیین و تعیین رابطه این دو کلیدواژه به اضافه کلیدواژه «وحدت اسلامی» که بنده آنرا اضافه می کنم. چونکه وحدت اسلامی هم در گرو وحدت ملی و امنیت ملی است و اینها هیچ کدام از یک دیگر جدا نیستند. همینطور در تبیین این سه مفهوم گزاره های مختلف تحلیلی را باید مدنظر داشت و ارتباط این سه با هم را باید به درستی شناخت. مساله دوم اقتضائات و الزمات رابطه این دو کلیدواژه است و مساله سوم اینست که این بررسی ها چه آورده ها و نتایجی را در مورد وحدت ملی و امنیت ملی خواهد داشت.
وی افزود: وحدت ملی، امنیت ملی و وحدت اسلامی و رابطه این سه مفهوم با هم برای تبیین بایسته های اسلامی در کنار بایسته های ملی برای نیل به یک جامعه ای که دارای این مثلث حیات باشد لاجرم باید در سه محور موردبحث و بررسی قرار گرفت: ۱. تبیین و تعیین رابطه این سه ۲. الزامات ایجاد ارتباط بین این سه مفهوم ۳. محصول و آورده رابطه بین این سه مفهوم. در مورد تبیین و تعیین رابطه وحدت ملی، امنیت ملی، وحدت اسلامی سه فرض موجود است: الف) رابطه یکسویه از طرف امنیت ملی: نظریه اول اینست که ارتباط یکسویه از سوی امنیت ملی وجود دارد و وحدت ملی به تبع وجود امنیت ملی به وجود می آید. ب) رابطه یکسویه از طرف وحدت ملی: در این نظریه امنیت ملی در گرو وحدت ملی است و بدون وحدت ملی امنیت ملی حاصل نمی گردد. ج) هم پوشانی متعامل امنیت ملی و وحدت ملی: در این نظریه هر دو به یک اندازه دارای اهمیت بوده و هیچ کدام تابع دیگری نبوده و هرکدام نیازمند دیگری است.
وی اضافه کرد: اگر وحدت اسلامی داشته باشیم وحدت ملی را هم داریم و اگر وحدت ملی داشته باشیم امنیت هم خواهیم داشت و این یک جاده یک طرفه و به نفع وحدت اسلامی است. فرض دیگر هم اینست که یک رابطه دیالکتیک میان این دو کلیدواژه برقرار است و به تعبیر عربی آن جدلیت الطرفین است. مفروض بنده هم در این سخنرانی اینست که فرض سوم درست است و رابطه دو طرفه ای بین اینها برقرار است.
موانع وحدت
احمد مبلغی اضافه کرد: وحدت یکسری موانع دارد که باید این مانع ها را برطرف کرد. یک بخش آنرا امنیت برطرف می کند و اگر امنیت نباشد اختلافات تشدید می شود. هرج ومرج خاستگاه این جدایی است. به همین جهت مؤلفه امنیت می تواند بخشی از موانع وحدت را ایجاد و موانع را برطرف کند. از طرف دیگر اگر وحدت هم باشد دامنه این امنیت گسترش پیدا کرده و در یک قلمرو خاص نخواهد ماند. قرآن قریه مطمئنه و آمنه را برای جامعه ای که امنیت ملی دارد مثال زده و می فرماید: وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَهً کَانَتْ آمِنَهً مُطْمَئِنَّهً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ. و خدا [برای پندآموزی به ناسپاسان] مَثَلی زده است: شهری را که امنیت و آسایش داشت و رزق وروزی [مردمش] به فراوانی از همه جا برایش می آمد، پس نعمت خدا را ناسپاسی کردند، در نتیجه خدا به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می شدند، بلای گرسنگی و ترس فراگیر را به آنان چشانید.
وی افزود: مؤلفه دوم که همان وحدت است نه تنها ازاله مانع را دارد که آنرا اساساً هم تقویت می کند. اگر وحدت باشد امنیت بیشتر خواهد بود. همینطور اگر آگاهی بود امنیت هم بیشتر است و طبعاً وحدت هم بیشتر خواهد بود. آگاهی اساس وحدت است. به همین جهت امنیت هم قائم به افراد خواهد بود. این آگاهی در فضای وحدت سبب همگرایی می شود. مؤلفه دیگر هم تعاون است که در این مرحله قرار دارد. اگر بخواهیم وحدت اسلامی داشته باشیم باید پروژه های مشترکی داشته باشیم و این پروژه ها نیازمند امنیت ملی است. این دو کلیدواژه یعنی «وحدت ملی» و «امنیت ملی» به یک دیگر کمک می کنند، چونکه اگر کمک نکنند پروژه های وحدت اسلامی هم صورت نمی گیرد. در جامعه ای که امنیت و وحدت نیست جامعه اسلامی دیگر هم با آن تعامل و تعاون نخواهد داشت، چونکه دو جامعه از یکدیگر می ترسند و احساس خطر می کنند. به همین جهت باید امنیت بین دو جامعه ایجاد شود.
احمد مبلغی در انتها اظهار داشت: مساله الزامات و اقتضائات هم باید بررسی شود، از این جهت که باید از هریک از «وحدت ملی» و «امنیت ملی» تعریف تخصصی داشته باشیم. در جوامع پیچیده و دارای رسانه های پرقدرت، وحدت می باید تخصصی تر از تصورات اولیه ما باشد. همینطور تعریف دقیقی باید از امنیت هم داشته باشیم. به همین جهت بررسی الزامات این دو مقوله و بخصوص امنیت می تواند راه گشا باشد. چونکه باید امنیت از دل انسان ها بجوشد و از ترس و خوف جامعه نباشد. اجبار دیگر هم اینست که هر دو این مؤلفه ها به سرمایه اجتماعی نیاز دارند. انسان ها باید در جامعه حضور داشته باشند تا امنیت و برقراری امنیت هم مورد بحث باشد باشد.
وی با اشاره به جایگاه مفهوم تسابق (استباق) اظهار داشت: با توجه به آیه شریفه: لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ؛ (نزاع و کشمکش نکنید و به جای بحث و گفتگو) به جانب نیکی ها و کارهای خیر پیشی جویید. خدا همه شما را هر جا که باشید [به صحرای محشر] می آورد؛ مسلماً خدا بر هر کاری تواناست. استباق از اصول مهم قرآنی برای رفع کشمکش ها و نزاع های اجتماعی معرفی گردیده که از اصول وحدت و امنیت ملی می تواند باشد. تعاون و همکاری درقرآن اینچنین آمده است: یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ. (ای مردم ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت، ملت و قبیله، قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید در واقع ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بدون شک خداوند دانای آگاه است.) در این آیه هم تعاون در مقابل تقابل یک اصل مهم قرآنی برای وحدت و امنیت ملی بیان شد. ب) سرمایه اجتماعی: هدف هر جامعه کشف و بسط حقایق و درستی ها و نابودی اباطیل و کژی هاست در این جامعه تک تک افراد نیروی انسانی برای رسیدن به آرمان ها و حقایق هستند. وحدت ملی و امنیت ملی نیازمند تحقق این دو اصل مهم «پذیرش اختلافات و سرمایه اجتماعی» است.
وی اضافه کرد: در شروع این نشست محمدحسین مظفری رئیس مرکز صلح و گفتگوی دانشگاه ادیان و مذاهب هم ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حضور حجت الاسلام مبلغی در این جلسه اظهار داشت: ما در ماه ربیع الاول و ورود به هفته وحدت هستیم. باتوجه به مسائل ایران و جهان باید نگاه جدیدی به مسائل و چالش های کشورمان داشته باشیم. یکی از بحث های بسیار مهم در اندیشه اسلامی نحوه پرداختن به هویت ملی است و یکی از بحث هایی است که آنرا در یک دوگانه جهان وطنی اسلامی قرار می دهد. ما باید وحدت ملی خودمان را پاس بداریم و یا به امت سازی متعهد باشیم؟ این دوگانه، یک دوگانه جعلی است. باید بتوانیم هویت ملی را در روح و جان شهروندان ایرانی ایجاد نماییم، به شکلی که با وحدت در تعارض نباشد.
وی افزود: آیه شریفه می فرماید وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ؛ این آیه با ملیت مشکلی ندارد و می تواند در چارچوب وحدت ملی قرار بگیرد. این آیه شریفه اختلاف در السنه و رنگ ها و نژادها و گویش ها را در کنار خلقت زمین نشان میدهد و از شگفتی های خلقت آفریدگار می داند. این تکثرها محترم بوده و نشانه آفریدگار است اما باید در کنارش هم به بحث وحدت و امت سازی پرداخته شود. اینها ضدیتی با هم ندارند. به همین جهت از سرور بزرگوار خودمان حجت الاسلام مبلغی دعوت کردیم تا افق جدیدی برای وحدت اسلامی بگشایم.
لازم به ذکر است در انتها نشست، حجت الاسلام احمد مبلغی به پرسش های مطرح شده توسط اساتید و دانشجویان پاسخ داد.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب