یادداشت؛
تقوا پناه بردن به درگاه خدا است
نور معرفت: تقوا پناه بردن به درگاه خدا است؛ عمل صالح اگر بدون تقوا باشد، فایده ای نخواهد داشت و چه بسیار مومنانی بودند که یک عمر با ایمان زیستند اما بدون تقوا آنرا بر باد دادند.
خبرگزاری مهر، گروه استانها – حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود در یادداشتی اشاره کرده است: قرآن به تعبیر خودش، آیات متشابه دارد که نیاز به تفسیر دارد یعنی ابهام زدایی از ذهن ما، پیش نیاز این آیات است البته باید توضیح داد که قرآن کریم ابهام ندارد بلکه برداشت ذهن ما انسان ها ممکنست ابهام داشته باشد پس دل های ما حجاب هایی که از آن ابهاماتی ایجاد می شود. در اینجا این سوال پیش می آید که آیا هر کسی می تواند ابهام زدایی کند؟
پاسخ به این سؤال خیر است؛ یک وجه از مباحثی که ائمه معصومان (ع) آنرا نهی کرده اند، تفسیر به رأی است و فرمودند کسی که قرآن را تفسیر به رأی کند جایگاهش جهنم است. به عبارت دیگر نمی توان کلام خدا را آنطور که دلمان می خواهد تفسیر نماییم پس تفسیر باید به اهلش واگذار شود که اهلش نیز محمد و آل محمد (ص) هستند.
همانطور که در سوره اسرا آمده اگر تفسیر صورت نگیرد، قرآنی که عامل هدایت است عامل گمراهی می شود که نمونه آن خوارج هستند و نمونه امروزی آن شهادت مرحوم علامه مطهری است که به دست گروه فرقان رقم خورد.
گروهی که قرآن و نهج البلاغه می خواندند همانطور که منافقان اینطور بودند و امام راحل (ره) فرمودند یک ماه نزد من آمدند و از من بهتر نهج البلاغه را حفظ شدند اما قرآن و نهج البلاغه ای که بخواهید آنها را به خودمان عرضه نماییم، نتیجه ای جز گمراهی ندارد پس یکی از وظایفی که حضرت محمد (ص) و اوصیاء ایشان تا اتمام عسگری (ع) بر عهده داشتند، تفسیر و ابهام زدایی و آیات متشابه و تبیین محکمات و تعیین مصادیق است.
الف: یکی دیگر از مسائلی که مخصوصاً در دوران طلایی امام صادق (ع) پیدا شد، تأویل است. یکی از خدمات بزرگی که دوده علیهم السلام کردند این است که در کنار تفسیر، قرآن را تأویل نیز کردند. بطورمثال از امام صادق (ع) معنای آیه «مؤمنان متقی باشید به وسیله متوسل شوید» که اهل سنت درباره ی آن می گویند نماز، حج و صدقه مقصود است که البته اشکالی نیز ندارد اما امام صادق (ع) یک تاویلی دارند که آن صدقه و نماز و حجی می تواند وسیله باشد که ولی خدا بیانش کرده باشد و فقط باید از زبان معصوم بیان گردد.
ب: آیه ۱۱۹ سوره توبه می فرماید مؤمنان دو کار پس از ایمان باید انجام دهید یک تقوا پیشه کنید و دوم از راست گویان باشید.
گاهی وقت ها خداترسی مدلول می کنند که معنای دقیقی نیست بلکه معنای پناه بردن را بیشتر می دهد پس تقوا به این مفهوم است که مؤمن در زیر سپر خدا و زیر قلعه ای که خدا برایش تعیین کرده پناه ببرد. از امام رضا (ع) نقل است که می فرمایند «دین چهار پایه اصلی دارد که «اسلام، ایمان، تقوا و یقین» هستند و تقوا بالاتر از ایمان به درجات است»
افرادی بودند که مؤمن محسوب می شدند اما لغزیدند چونکه تقوا نداشتند و این اهمیت تقوا است. ما در تاریخ آدم هایی را شاهد بودیم که مؤمن بودند اما تقوا چون نداشتند در آخر عمرشان لغزیدند و این اهمیت تقوای است.
بخش دوم آیه اما می فرمایند که اهل صادقین باشید. باید دقت داشت که قرآن در این بخش از آیه نمی فرمایند مِنَ الصادقین بلکه می فرمایند مَعَ الصادِقین یعنی همراه و مطیع و هم نشین با صادقان باشید. روایت های شیعه و سنی تاکید دارند که صادقین محمد و آل محمد (ص) هستند. هم نشینی و همراهی با صادقین یکی از مصادیقش امام صادق (ع) است. مهم این است که ما همراهی و اطاعت نماییم.
نکته دیگری که از آیه ۱۱۹ سوره توبه برداشت می شود این است که ایمان و تقوا هم کافی نیست بلکه همراهی با ولی خدا نیاز است.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب