مُبلغ حوزه علمیه قم:
اگر غدیر به محاق نمی رفت امروز حال و روز بشر چنین نبود
به گزارش نور معرفت قزوین مبلغ حوزه علمیه قم با اشاره به این که نقل است واقعه غدیر از هجدهم تا 23 یا 21 ذی الحجه طول کشید؛ اظهار داشت: این زمانی است که رسول الله (ص) وقت گذاشتند و ولایت امیرالمومینن (ع) را از همه بیعت گرفتند و اگر غدیر به محاق نمی رفت امروز حال و روز بشر این چنین نبود و ما باید برای زنده نگه داشتن غدیر این مساله را به هر عنوان که امکان دارد تبلیغ نماییم.
حجت الاسلام آشوری در گفت و گو با ایسنا بابیان معنای غدیر، اظهار نمود: غدیر منطقه ای است بین شهر مکه و مدینه و به اصطلاح عرب برکه یا آبگیر غدیر گفته می شود. این مکان منزلگاهی از منازل اتراقی حجاج و مسافرانی است که به سمت مکه می رفتند.
وی اشاره کرد: در حقیقت غدیر منزلگاهی است که حجاج از هم جدا می شوند اهل یثرب به سمت یثرب و مدینه می روند، اهل عراق به سمت شمال غربی و خروجی های شام و عراق رهسپار می شوند و همین طور شامی ها و فلسطینی ها ازآنجا جدا می شوند. اهل مناطق شرقی عربستان هم جداشده و به سمت احساء و قطیف می روند. غدیر منزلگاه کلیدی و گلوگاه و محل چندراهی به سمت مکه است.
این مبلغ افزود: خداوند در سال دهم هجری قمری به رسول الله (ص) فرمان داد که ایشان رهسپار حج شوند و اعلام کنند که این حج؛ حجه الوداع است و رسول خدا آخرین سالی است که به حج می روند. وقتی این اعلام از طرف پیامبر صورت گرفت عده زیادی رهسپار شدند تا رسول خدا را همراهی کنند به جهت این که همه مایل بودند کنار حضرت رسول حج را انجام دهند. جمعیت زیادی برای حج در آن سال به مکه آمدند و اعمال حج را کنار رسول خدا انجام دادند.
حجت الاسلام آشوری با اشاره به نزول آیه ابلاغ اضافه کرد: در روزهای حج طبق روایت شیعه آیه «ابلاغ»؛ آیه ۶۷ سوره مائده نازل شد. ابتدا جبرئیل نازل شد و گفت ولایت امیرالمومنین (ع) را از طرف رسول الله (ص) ابلاغ شود. طبق روایت شیعه رسول الله در کنار کعبه بلند شدند، خواستند خطبه بخوانند که تعدادی از منافقین آغاز به سروصدا کردند و تکبیر گفتند و اجازه ندادند که رسول الله نسبت به ایجاد دودستگی بیمناک شدند و از ابلاغ گذشتند.
وی ادامه داد: مرتبه دوم در صحرای منا آنجا هم باردیگر شیطان در زبان منافقین نگذاشت که این ابلاغ صورت گیرد. در نهایت در نزدیک «جحفه» در غدیر خم آیه ای نازل شد که ای رسول بگو و اعلام کن که خداوند شمارا از شر ناس و منافقین حفظ می نماید. (یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ). آیه ۶۷ سوره مائده
این کارشناس مذهبی اشاره کرد: در حجه الوداع رسول الله (ص) دستور فرمودند کاروان ها بایستند و آن هایی که رفتند برگردند. صبر کنید کسانی که عقب ماندند سریع تر برسند. رسول فرمودند از جهاز شترها سکویی درست کردند که بلندتر از جمعیت باشد. وقتی همه جمعیت حاضر شدند، رسول الله بالای سکو رفتند و پس از حمد و ثنای خدا خطبه خواندند. در این فضا حضرت رسول به امیرالمومین (ع) فرمودند بلند شو و کنار من بایست. رسول دست یدالله را در دستانشان گرفتند و فرمودند (من کنت مولاه فهذا علی مولاه) هرکس که من مولا و ولی او هستم ازاین پس علی مولای اوست.
وی بابیان این که همه کسانی که در غدیر خم حاضر بودند قریب به ۱۰۰ هزار نفر بودند؛ اضافه کرد: رسول الله (ص) پس از اعلام ولایت علی (ع) شروع کردند به دعا کردن که خدایا کسی که علی را دوست دارد دوستش بدار و کسی که او را دشمنی دارد دشمن بدارد. دوست علی دوست من است و دشمن علی دشمن من و امر کردند به خلایق که این واقعه را سینه به سینه نقل کنید که تا قیامت ولایت امیرالمؤمنین (ع) بر شما واجب شده و بیعت او بر شما واجب است.
حجت الاسلام آشوری با اشاره به این که نقل است واقعه غدیر از هجدهم تا ۲۳ یا ۲۱ ذی الحجه طول کشید و این زمانی است که رسول الله (ص) وقت گذاشتند و ولایت امیرالمومینن (ع) را از همه بیعت گرفتند و اگر غدیر به محاق نمی رفت امروز حال و روز بشر این چنین نبود، اظهار نمود: ما باید غدیر را سینه به سینه منتقل کرده و زنده نگه داریم و به سفارش و امر رسول الله (ص) نسل به نسل این ولایت را به همه اعصار اعلام نماییم که امیر المومنین وصی خاتم المرسلین است و پس از او دیگر نبی نیست و دامنه ولایت ازآنجا شروع می شود.
وی افزود: ما باید برای زنده نگه داشتن و تبلیغ عید غدیر این مساله را به هر عنوان که می توانیم با نصب یک پرچم، با یک روایت، با خرید هدیه برای کودکان، پختن نذری یا پخش کردن شیرینی، هرکس به وسع و سلیقه خود به نیت امیرالمومنین (ع) انجام دهد.
قرائت خطبه غدیر و نزول آیه اکمال
این مبلغ دینی اظهار داشت: رسول الله (ص) خطبه قرایی را در غدیر خواندند که سفارش به اخلاق و تقوا داشتند و تذکرهایی را به مسلمان ها دادند در آخر هم ولایت امیرالمؤمنین (ع) را اعلام نمودند که اکمال دین در همین ابلاغ بود که خداوند فرمودند این امر باید ابلاغ شود. خداوند پس از بحث ابلاغ رسول الله به ولایت امیرالمؤمنین در سوره مائده آیه ۳ آیه اکمال را رساندند.
وی بیان کرد: آیه اِکمال قسمتی از آیه سوم سوره مائده، که خداوند در آن از کامل شدن دین اسلام سخن گفته است. شیعیان برمبنای روایات رسیده از دوده پیامبر (ص) معتقدند، این آیه در روز غدیر و درباره واقعه غدیر نازل شد و منظور از کامل شدن دین و نعمت، اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی (ع) برای پیامبر (ص) است.
حجت الاسلام آشوری عنوان کرد: (الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...) این آیه اعلام می کند که دین کامل شد. یعنی اگر ولایت امیرالمومنین ابلاغ نمی شد دین کامل نمی شد و با کامل شدن دین، آنرا به عنوان دین کامل برای بشریت به ودیعه گذاشتند.
وی با اشاره به روایات و احادیث مختلفی که درباب واقعه غدیر داریم با اشاره به روایتی که در کتاب الامالی شیخ صدوق آمده است، اظهار نمود: روایات زیادی در فضیلت غدیر و عید غدیر داریم که در روایتی رسول خدا (ص) می فرمایند: روز غدیر خم بهترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند دستور داد؛ آن روز برادرم علی (ع) را به عنوان پرچم دار امتم منصوب کردم تا پس از من مردم توسط او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را به امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.
این مبلغ حوزه علمیه قم در آخر با اشاره به حدیثی در بحارالانوار از حضرت علی (ع) بیان کرد: عید غدیر روزی بس بزرگ است. در این روز گشایش رسیده و منزلت کسانی که شایسته آن بودند بلندی گرفت و برهان های خدا روشن شد و از مقام پاک باصراحت سخن گفته شد و امروز روز کامل شدن دین و روز پیمان است.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب