نور معرفت
صالحی:

از منظر امام (ره) هنر باید در خدمت و برای عزت مردم باشد

از منظر امام (ره) هنر باید در خدمت و برای عزت مردم باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان دیدگاه های مختلف امام (ره) درمورد هنر اظهار داشت: شخصیت امام (ره) از چندبعد قابل بررسی است چون که ایشان از یک سو حکیم و عارف و از طرفی شخصیتی فقیه و مجتهد بودند و در عین حال شخصیت سیاسی ای داشتند که بنیان گذار انقلاب اسلامی شدند.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - عصر امروز چهارشنبه (29 بهمن ماه) در آیین اختتامیه «اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از فعالان عرصه اندیشه های امام راحل در مرقد مطهر امام خمینی برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه شخصیت امام یک شخصیت چند بعدی بود، اظهار نمود: امام (ره) از یک سو شخصیتی حکیم و عارفانه داشت و از طرفی شخصیتی فقیه و مجهتد بودند. در عین حال هم ازشخصیت سیاسی برخوردار بودند که پایه های انقلاب را بنا نهادند. ترکیب این سه شخصیت از امام (ره) را می توان مورد بحث و بررسی قرار داد.
ایشان در ادامه با مطرح کردن این مورد که امام (ره) بعنوان یک حکیم و عارف در مورد هنر می فرمایند «هنر انقلابی و اسلامی آن هنری است که مرکز جمالش حق است»، اظهار داشت: این جمله امام رحمه الله مبتنی بر این است که هنر فهم خلق و زیبایی است. دومین نظریه امام(ره) در مورد هنر این است که هستی سراسر زیبایی است. هستی را نمی توان به دو بخش زیبا و غیرزیبا تقسیم کرد. امام(ره) در چهل حدیث به این تعبیر اشاره دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امام(ره) در جایی دیگر در مورد زیبایی می فرمایند که هستی هر چقدر ناب تر و خالص تر باشد زیباتر است. این سه گزاره را می توان در اندیشه امام(ره) دید. از جوهره عرفانی امام (ره) همین مبحث هم انتظار می رود. نگرش امام(ره) در حوزه هنر می تواند گره گشایی زیادی را برای ما داشته باشد.
صالحی اضافه کرد: توجه امام(ره) به عناوین بر این مورد حاکم بود که عناوی، ن ذاتی نیستند بلکه عرضی هم هستند. یعنی ظاهرا می بینیم که یک عنوان حکم پیدا کرده بلکه این عنوان ملازم با یک عنوان دیگر است. در مورد این مورد می توان مبحث شطرنج را بیان کرد که امام(ره) می فرمایند شطرنج به خودی خود مشکلی ندارد اما اگر حکم قمار کردن در آن باشد حرام است. ما در عرصه هنر باید ببینیم تا چه اندازه عناوین، اصلی و چه تعداد عرضی هستند. اینکه شما به چه منظور این کار را انجام می دهید مهم می باشد و نباید به دلیل غایی و عنصر اراده کم توجه باشیم.
وی اظهار داشت: امام(ره) معتقد بودند که در ابتدا باید یک دید بعنوان ذات داشته باشیم و اینکه بدانیم هر کاری با چه قصد و اراده ای انجام می شود و بعد از آن جایگاه عرف را در نظر بگیریم. یکی دیگر از کلیدهایی که امام(ره) به آن تاکید داشتند بحث مصلحت بود. مصلحت نه تنها در نظام اسلامی بلکه در نظام اجتماعی هم می تواند کاربرد داشته باشد. این مصلحت ها احکام و قوانین را متغیر می کند. امام(ره) یک فقیه اجتماع گرا بودند اما صرفا یک فقیه با نگاه حکومت اسلامی - دینی صرف نبود، بلکه نظم اجتماعی را می شناخت.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: کلید دیگر امام (ره) عنصر مکان و زمان بود. امام(ره) نگاه جدیدی را به این مورد داشتند. امام(ره) به هنرمندان می فرمایند به هر شکلی می توانید با هنر غفلت زدایی کنید. چیزهایی را که به سادگی نمی توان دید باید با ابزار هنر دید. اخلاقی بودن عنصری است که برای انسان بسیار مهم می باشد و هنر انسانی هنر اخلاقی است. امام(ره) می فرمایند هنر باید در خدمت مردم و تقویت کننده عزت باشد. همینطور هنر باید در خدمت انصاف و عدالت از منظر ملی و جهانی قرار گیرد. در واقع هنر زبان خاموش بی رسانه ها و از کلام بریده ها در سطح ملی و جهانی است. از منظر امام(ره) هنر در عرفان اسلامی، ترسیم روشن عدالت، شرافت و انصاف است. امام(ره) سرچشمه دانش بودند و باید خیلی چیزها را از ایشان فرا بگیریم.



1399/12/01
23:35:23
0.0 / 5
774
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد