نور معرفت

نشست وبیناری امام حسین(ع) و نهضت عاشورا در اندیشه مسیحیت برگزار گردید

نشست وبیناری امام حسین(ع) و نهضت عاشورا در اندیشه مسیحیت برگزار گردید

نور معرفت: رایزنی فرهنگی كشورمان در لبنان با همكاری مركز بین المللی عاشورا نشستی وبیناری با عنوان «امام حسین(ع) و نهضت عاشورا از نگاه اندیشمندان مسیحی» و با حضور حجت الاسلام و المسلمین اختری، عباس خامه یار رایزن فرهنگی كشورمان و تعدادی از اندیشمندان، فرهیختگان و ادبای مسیحی برگزار كرد.


به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست عباس خامه یار -رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان- به این نکته اشاره نمود که در طول تاریخ داستان سیدالشهدا با آزادگان بسیار است و چنین جایگاهی برای امام حسین(ع) نزد غیرمسلمانان عجیب نبوده و این امر ناشی از ارتباط دو اندیشه اسلامی و مسیحی و اتصال این دو به یکدیگر است. بنابراین امام حسین(ع) بالاترین شهادت را در طول تاریخ بشریت به ظهور رساند و بالاترین حد از قهرمانی را با مصیبتش نشان داد. این روزها به تمام آزادگان جهان اختصاص دارد. عزای آزادگان و مصیبت امام حسین، مصیبت انسان است. انقلاب امام حسین درسی جهانی و فراتر از مرزهای طایفه ای و مذهبی است چون که هدف از نهضت عاشورا، وجود انسان و رساندن او به سعادت و بهشت است.
ایشان در ادامه به داستان وهب و رؤیای صادقه او و نحوه حضور امام حسین(ع) در اقامتگاه این جوان مسیحی اشاره نمود و اظهار داشت: هنگامی که امام حسین(ع) بپا خواست، آزادگان جهان هم به همراهش بپا خواستند و نمونه اش همان جوان مسیحی است که امام به خیمه او رفت و با مادرش سخن گفت و به او خاطرنشان کرد که خوابی را که وهب دیده یک رؤیای صادقه است و حضرت در انتظار یاری اوست. او روز عاشورا به همراه امام مبارزه کرد تا به شهادت رسید. داستان سیدالشهدا با آزادگان در طول تاریخ بسیار است و عجیب نیست که چنین جایگاهی برای امام حسین نزد غیر مسلمانان باشد. این نتیجه اتصال دو اندیشه اسلامی و مسیحی با محوریت انسانیت، آزادی، گذشت، خیر و یاری حق است. ویلیام کنت دانشمند زمین شناس می گوید: امام حسین بالاترین شهادت را در تاریخ بشریت به ظهور رساند و با مصایبش به بالاترین حد از قهرمانی رسید. ادوارد براون می گوید: آیا دلی هست که به محض شنیدن داستانی از کربلا به درد نیاید و غم او را فرا نگیرد؟ حتی غیر مسلمانان نمی توانند طهارت روحی را که در این معرکه نمایان شد را نکار کنند.
وی اظهار داشت: همینطور در اشعار جورج شکور تصویر پردازی زیبا از این مصیبت دردناک را در حماسه حسینی می بینیم:
در وجدان خونی همانند آتش در حرکت را مشاهده می کنیم
اگر حق سر بریده شود، آن قاتلان کفار خواهند بود
خون امام حسین در شهادتش از خود گذشته است
هیچگاه به هدر نرفت، چون که انواری از هدایت را در برگرفته است
پولس سلامه هم در مصیبت امام حسین به زیبایی این چنین سروده است:
هر زمان که نام امام حسین بعنوان شهید یاد می شود
موکب زمانه آزادگانی را تقدیم می کند
بعد از من آزادگانی در هستی خواهند آمد
هر چه به پیش می روم، غبار را کنار می زنند
و خطاب به دولت ستم که دست نگاه دار
ما از امام حسین شعار او را دریافت نمودیم و نقل کردیم
سپس حجت الاسلام و المسلمین اختری- رئیس مؤسسه بین المللی عاشورا- ضمن تسلیت به مناسبت این ایام و خوشامدگویی به مهمانان این نشست اظهار داشت: هدف از این نشست مطالعه تاثیر حادثه عاشورا در هدایت انسان و انسانیت در تمام دوران ها و مکان ها و تبیین رابطه عاشورا با مسائل در رابطه با بشریت در جهان کنونی است. ما بر این باوریم که مساله امام حسین در حقیقت تحقق تمام آرزوهای انسان های شریف و محرومین جهان بوده و این واقعه دردناک، در راه خدا و انسانیت صورت گرفت تا انسان به کرامت، شرافت و حقوق خود برسد.
ایشان در ادامه به بیان خصوصیت های تأسی کنندگان به امام حسین(ع) و دوستداران آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: این چنین افراد هیچگاه در مقابل ستمگران سر تسلیم فرود نخواهند آورد و ذلت و پستی را در مقابل متکبران و زورگویان بر نمی تابند و شعارشان همیشه در طول تاریخ: "هیهات من الذله" بوده است.
اختری در ادامه به نقطه اشتراک میان مسلمانان و مسیحیان در مورد عاشورا اشاره نمود و اظهار داشت: همه بر این امر اعتراف دارند که نهضت امام حسین(ع) بر ضد ظلم و سرکشی بوده و عظمت و مظلومیت امام بر کسی پوشیده نیست.
او در آخر با اشاره به نام بعضی از شخصیت های بارز مسیحی که درباره امام حسین(ع) سخنان ماندگاری از خود بر جای گذاشته اند اظهار داشت: چارلز دیکتون، پولس سلامه، جرج جرداق و شخصیت های دیگر همگی بر جایگاه رهبری امام حسین و عظمت وی در راه آزادی انسان از دست مستکبران تاکید نموده اند و امیدواریم مهمانان امروز این نشست الگوهای برجسته ای از شخصیت و اندیشه های امام حسین عرضه نمایند.
در ادامه شاعر مسیحی الیاس هاشم بود که امام حسین ضد السلام را محدود به گروهی از مردم ندانست و اظهار داشت: ایشان الگویی برای تمامی حق طلبانی است که که از حقشان در مقابل غاصبان نمی گذرند. امام حسین مکتب ایمان، بخشندگی و سیره و روش قهرمانان است که با خونشان از سرزمینشان دفاع می کنند.
او در آخر سخنانش سیدالشهدا را اندیشه مقاومت موجود در درون انسان معرفی کرده و اظهار داشت: انسان باید این اندیشه را بیدار و احیا کند تا در مقابل تمام ستمگران بتواند بایستد چون که امام حسین کتاب انسانیت تمام ادیان و جوامع است.
سپس در ادامه کشیش عبدو رعد- رئیس جمعیت مردم لبنان - برای مردم از لبنان به نقش اندیشمندان مسیحی در گسترش تفاهم و همبستگی میان طرفداران ادیان در مقابله با ظلم اظهار داشت: ما هم اکنون در مقابل یک فضای عاشورایی جهانی قرار داریم چون که ظلم و ستم همه جا را فرا گرفته، و یک مسیحی حق ندارد تنها به تماشای ایت ظلم و ستم بنشیند و اقدامی نکند، روحانیون و اندیشمندان وظیفه دارند تا وضعیت کنونی را تغییر دهند و چنین نشست هایی مر توان به این امر کمک نماید.
او در آخر خواست تا افق های جدیدی جهت معرفی نهضت حسینی و اندیشه اسلامی به مسیحیان و بالعکس گشوده شود و همان شعار امام حسین به هنگاتم خروج از مدینه را سرلوحه خود قرار دهند که: من خارج نشدم جز با هدف اصلاح در امت جدم رسول خدا، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.
بعد از وی، آنتوان بارا- ادیب و نویسنده کتاب «امام حسین در اندیسه مسیحیت» از کویت- در مقاله خود با اشاره به جنبش امام حسین(ع) بعنوان یک نهضت نمونه و الگوی اسلامی اظهار داشت: نگاه اندیشمندان مسیحی به آن همان نگاهشان نسبت به جانفشانی های مسیح است چون که هر دو از یک منبع نور نشأت گرفته اند.
وی ادامه داد: امام حسین ضد السلام با نگاه رسالتی خویش مشکلات امت جدش و معایب بنی امیة را می دید. همان ها که امت را بر خلاف تمام جانفشانی های نسل اول صدر اسلام، به بیراهه کشاندند و نگاهشان به خلافت بعنوان مرکبی بود که آنها را به قدرت و مقام می رساند، بنابراین سیدالشهداء متوجه توطئه ای شد که بر ضد اعتقادات راستین یارانش شکل می گرفت و نتوانست چشمان خویش را در مقابل اقدام برنامه ریزی شده آنها که سبب ذلت انسان ها و خفتن وجدان مسلمانان و سست شدن عزم و اراده آنها شده بود، ببندد.
این نویسنده مسحی سپس به بیان عزت نفس سیدالشهدا و نپذیرفتن ظلم پرداخت و اظهار داشت: اندیشمندان و علمای مسیحی به عظمت این جانفشانی که پیامبرشان مسیح هم همانندش بود، پی بردند. این همان شاخصی است که تنها انسان های صالح و برگزیده، به دنبال آن بوده و نتایجش بخش بزرگی از وجدان و اعتقادات را در شرایط تنگنا و در مقابله با ظلم و انحراف از سنت انبیا، شهدا و برگزیدگان نشان داده است.
او در آخر به نقش اندیشمندان مسیحی در خدتم به اهداف نهضت حسینی(ع) اشاره نمود و اظهار داشت: آن چه را که ما الان می نگریم توجه گسترده از جانب آنها جهت تعمق در درک و فهم برداشت های پرارزش آن است، چه از جانب غربی ها و یا شرقی ها باشد چون که انتشار گسترده آن سبب شد تا بسیاری به آن توجه نمایند و تعجب آنرا برانگیزاند و تحلیلات آنها را در صدها تألیف و مقاله و پژوهش و رسانه ها منعکس کند.
میشل کعدی -نویسنده و فیلسوف لبنانی- سخنران بعدی بود که در ابتدا به مهمترین خصوصیت های زندگی امام حسین ضد السلام بعنوان یک الگو و مکتب اشاره نمود و اظهار داشت: امام حسین(ع) فراتر از یک الگو و مکتب بوده و انقلابش بیشتر از انقلاب های دیگر در جوامع بشری، جاودانه شد و در آن عاطفه و مصایب با هم در آمیخت و شعله کربلا با نور شهادت در طول تاریخ بشریت باقی ماند.
وی ادامه داد: ریحانه رسول خدا تنها به مسلمانان اختصاص ندارد و جایگاه و عظمت او را غیر مسلمانان هم دریافته اند. او به جهان آموخت که چگونه آزادی، کرامت، راستگویی، ایمان، عزت، رهبری و الگو بودن و دفاع از حق را تجربه کند حتی اگر شده با جان خویش را در این راه فدا کند.
این نویسنده مسیحی تصریح کرد که: امام حسین(ع) با انقلاب و شهادتش همه معیارها را برهم ریخت و با صبر خود در مقابل سختی ها به دیگران آموخت که قامت این جهان جز با صبر، جرأت و صراحت گویی راست نخواهد شد.
او در آخر به آزادگی سیدالشهدا اشاره نمود و اظهار داشت: قداست امام حسین(ع) سبب شد تا نویسندگان مسیحی در جایگاه رفیعی قرار گیرند.
در ادامه جورج صلیبا کاردینال جبل لبنان و طرابلس به بیان ابعاد شخصیتی و انسانی امام حسین(ع) در انقلابش بر ضد ظلم از نگاه مسیحیان پرداخت و اظهار داشت: انسان های وارسته با شخصیت و عمق معرفت و رفتارشان در بین مردم شناخته شده اند چون که ارتباطشان با خداوند متعال را به شکلی در جماعه خود منعکس می کنند و همانند زنبور عسل، نتیجه حضورشان جز عسل و میوه های رسیده و پرفایده برای مردم چیزی نخواهد بود.
ایشان در ادامه امام حسین(ع) را یکی از همین شخصیت های برگزیده معرفی نمود و اضافه کرد: امام حسین(ع) مرگ را برگزید تا زیر بار ظلم و ستمگران نرود؛ بنابراین او مرگ با عزت را بر زندگی بدون کرامت ترجیح داد.
کاردینال جبل لبنان و طرابلس در انتها در مقایسه میان جایگاه امام حسین و ستمگران دوران اظهار داشت: حسین در قلب تاریخ جای دارد در حالیکه جای ستمگران در اعماق جهنم است و هر زمان که از کربلا شنیدیم و خواندیم به حال شهدای کربلا غبطه خوردیم و ستمگران را نفرین کردیم. بنابراین حسین شهید ایمان و پرورش یافته مکتب وفاداری الست که مرگ را بر زندگی با ستمگران ترجیح داد.
سخنران پایانی جورج شکور شاعر مسیحی هم با قرائت اشعار خود به توصف و ستایش امام حسین(ع) پرداخت.
وی در بخشی از اشعار خود این گونه عاشورا را توصیف کرده است:
ای کربلا نزد تو شکست، پیروز می شود و پیروزی شکست می خورد
در بین تو قبری است که زیارتش شیرین است و دلها از تمام نقاط جهان به اشتیاق او روانه می شوند
حال بگو قبر یزید کجاست؟ جز مشتی خاک که بر روی آن پلیدی ها انباشته شده اند.



1399/06/09
12:12:11
5.0 / 5
1561
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد