رعایت پروتكل های بهداشتی نشانه ایمان و دیانت است
به گزارش نور معرفت «عزاداری سال جاری ایرانی ها در تاریخ ثبت خواهد شد، سوگواران اباعبدالله(ع) چنان مانوری از بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت پروتكل ها به نمایش خواهند گذاشت كه درسی برای ملل دیگر باشد. می توان روضه و مجالس محرم و صفر را در فضای باز و مختصر برگزار كرد. می توان در هر كوی و برزن صدای نوحه و علم عزا برپا كرد. تجمع های كوچك ولی متكثر. هركس نذری دارد، مبالغی از آنرا برای بهداشت و بسته بندی كاملا بهداشتی هزینه كند.»
به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین روزبه برکت رضائی -طلبه حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه قم- در یادداشتی در مورد رعایت بهداشت فردی در اسلام و برگزاری مراسم ماه محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی آورده است:
اسلام بر اساس فطرت آدمی بنا شده است. آنچه از حلال و حرام و امر و نهی در فرامین دینی آمده است، مصلحت «انسان» در آنها ملاحظه شده است. همانطور که امام باقر (علیه السّلام) فرمود: «خداوندی که انسان را خلق کرده است، می داند که چه چیزی برای او مفید و چه چیزی مضر است، در نتیجه چیزی که مفید می باشد را حلال و چیز مضر را حرام کرده است.» (الکافی، ج۶، ص۲۴۲)
در اسلام «حفظ جان» واجب است و اگر عدم رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی سبب به خطر افتادن جان انسان ها شود، گناه کبیره و شبهه قتل به دنبال خواهد داشت؛ چونکه مقدمه واجب هم واجب است و احتمال دارد یکی از مصادیق آیه: «وَ لاَ تُلقُوا بِایدِیکُم الَی التَّهلُکَه.» (بقره/ آیه۱۹۵) باشد.
تحقیق و تفحص در آیات قرآن و احادیث و متون اسلامی توجه و دقت اسلام را نسبت به بهداشت و سلامتی فرد و جامعه روشن می سازد. هیچ دین و مکتبی مانند اسلام، نسبت به مسائل و اصول بهداشتی سفارش نکرده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: النظافة من الایمان... از علائم ایمان پاکیزگی است. اسلام اغلب مسائل بهداشتی را تحت عنوان واجب، حرام، مستحب یا مکروه بیان کرده است. مثلاً: خوردن خبائث و چیزهای پلید از قبیل، خون، چرک، ادرار، مدفوع، گوشت مردار، گوشت حیوانات حرام گوشت، خوردن خاک، شراب، آبجو و سایر مسکراتی که عقل را زایل و سلامتی انسان را به خطر می اندازد، حرام است، از طرفی خیلی از مسائل بهداشتی که نقش مهمی در سلامتی انسان دارند را، تحت عنوان واجب یا مستحب بیان کرده است.
مثلاً: از شرایط نماز، طهارت بدن و لباس است و وضو و غسل از واجبات و مقدمات نماز شمرده شده و همگام وضو و غسل، استنشاق کردن و شستن داخل بینی و دهان و مسواک زدن مستحب است. الان یکی از راههای جلوگیری از بیماری کووید ۱۹ را شستشوی مرتب دستها و استنشاق و شستن کامل بینی و دهان به صورت مرتب اعلام نموده اند و جالب است بدانیم این عمل در ۱۴۰۰ سال پیش دستور داده شده و مورد تاکید بزرگان دین بوده است.
در اسلام مصلحت مقدم بر منفعت است؛ چه بسا چیزی برای انسان نفعی داشته باشد ولی به مصلحت او یا جامعه نباشد. همینطور در اسلام با عنایت به قاعده «لا ضرر و لاضرار فی الاسلام»، ضرر رساندن به خود و دیگران ممنوع می باشد. به همین خاطر آلوده کردن محیط زندگی و یا حضور فرد بیمار مسری در اجتماع جایز نیست. به صورت کلی رعایت اصول بهداشت از ضروریات سلامتی است و این خود یک «عبادت» است؛ چونکه در اسلام هر عملی که به نیت ادای وظایف الهی و خدمت به جامعه اسلامی صورت گیرد، عبادت است.
همینطور گام برداشتن در راه تأمین بهداشت عمومی جامعه هم از عبادات بزرگ به شمار می آید. در اینجاست که ارزش و عظمت کار «مدافعان سلامت» را هیچ کس نمی تواند برشمرد و آنان تجلی اسم «الشافی» پروردگار هستند.
پیامبراکرم(ص) فرمود: «خداوند هیچ دردی را خلق نکرده است مگر اینکه برای آن دوایی هم خلق کرده است.» (طب النبی، ج۱، ص۲۱)
قطعا و یقین در آینده نه چندان دور داروی بیماری کرونا به دست توانای دانشمندان پزشکی کشف و به تولید انبوه خواهد رسید، همانگونه که داروی وبا و طاعون و آنفولانزای اسپانیایی در قرون گذشته همگی کشف شدند. بنابر دستورات دینی باید تا هنگام کشف و کنترل کامل این بیماری جانب احتیاط را رعایت کرد و از هر آنچه باعث انتشار کرونا می شود، جلوگیری نمود که پیشگیری بهتر از درمان است و «رعایت بهداشت عین دین و دیانت» است.
جامعه موفق جامعه ای است که جسم و روان مردم آن توامان سالم باشد. سلامت جسم و روان مهمترین ابزار تکامل انسان است و هر دو را باید با همدیگر در نظر گرفت. روزهای آینده کشور شاهد جشن عید قربان و عیدغدیر است. همینطور ایرانی ها ارادتمند به سید و سالار شهیدان(ع) خویش را برای سوگواری محرم و صفر تاریخی آماده می کنند. متدینین بخصوص جوانان به نیکی می دانند همان اهل بیتی که برای گریه بر امام حسین(ع) ثواب بهشت و سعادت برشمرده اند، «حفظ جان» خود و دیگران را هم «واجب عینی» دانسته اند.
عزاداری سال جاری ایرانی ها در تاریخ ثبت خواهد شد، سوگواران اباعبدالله(ع) چنان مانوری از بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت پروتکل ها به نمایش خواهند گذاشت که درسی برای ملل دیگر باشد.
می توان روضه و مجالس محرم و صفر را در فضای باز و مختصر برگزار کرد. می توان در هر کوی و برزن صدای نوحه و علم عزا برپا کرد. تجمع های کوچک ولی متکثر. هرکس نذری دارد، مبالغی از آنرا برای بهداشت و بسته بندی کاملا بهداشتی هزینه کند. حتی می تواند با رعایت احکام شرعی از برخی پخت و پزهای نذری صرف نظر کرد و مواد آنرا به صورت خشک در اختیار عزاداران و خانواده های مستمند قرار داد.
برگزاری مراسم شب های قدر نمونه کاملا بهداشتی و مردمی و نشان افتخاری برای کشور بود و عزاداری محرم و صفر هم برگ زرینی بر تاریخ کهن و پرافتخار عزاداری ایرانی ها خواهد بود.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب