دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛
اعلام دشمنی با ویروس منحوس صهیونیسم در روز قدس
نور معرفت: دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تشبیه رژیم صهیونیستی به ویروس كرونا، تاكید كرد كه در روز قدس امسال، جهان اسلام مخالفت شدید و دشمنی خودرا با این ویروس منحوس اعلام می دارد.
به گزارش نور معرفت به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در وبینار «قدس و مقاومت، رمز جدایی ناپذیر وحدت اسلامی» که با حضور علما و شخصیت های برجسته جهان اسلام برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.
متن کامل سخنرانی وی به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
در ایام پایانی ماه مبارک رمضان، از خداوند متعال می خواهیم که نعمت و برکات این ماه کریم را به ما عطا فرماید و ما را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد.
روز جهانی قدس روزی است که وحدت امت اسلامی متجلی می شود و صدای مؤمنان مقابل ظلم و تزویر در راهپیمایی های بزرگ برای محکومیت ظالمان و یاری مظلومان طنین انداز می شود.
امسال که کل جهان با بیماری همه گیر کرونا درگیر هستند، ملت ها فریاد ظلم ستیزی خودرا در فضای مجازی به گوش جهانیان رسانده و حضور خودرا از این طریق ثبت می کنند تا خشم خودرا نسبت به کسانی که در درد و رنج ملت فلسطین شریک هستند، نشان دهند.
بیش از هفت دهه است که صهیونیست های نژادپرست سرزمین فلسطین را اشغال کرده و با توسل به شنیع ترین اشکال تروریسم نژادپرستانه، ملت فلسطین را آواره کرده اند پس میلیون ها فلسطینی در سخت ترین شرایط قرار گرفته و آواره شده اند.
صهیونیست ها انواع فشارها همچون تخریب منازل و قطع خدمات ضروری را بر ساکنان اصلی این سرزمین اعمال کرده اند تا آنها را مجبور به ترک سرزمین خود کنند. همین طور برای تغییر بافت جمعیتی سرزمین فلسطین و خالی شدن آن از فلسطینیان، عمداً دست به ساخت شهرک های صهیونیستی کرده و طی این هفت دهه انواع تخریب ها و کشتارها و انواع جنگ ها را مقابل این ملت مرتکب شده اند.
اقدامات صهیونیست ها شباهت بسیاری به بیماری کرونا دارد؛ از آن جهت که هر دوی آنها دست به تخریب جسم سالم می زنند و آنرا از بین می برند. پس در روز قدس امسال جهان اسلام مخالفت شدید و دشمنی خودرا با این ویروس منحوس اعلام می دارد.
امروز در این سخنان تاکید می کنم که جهان اسلام برای مقابله با این موانع نیازمند وحدت است و این وحدت به نوبه خود نیازمند ساختاری جدید است که بعضی از شاخصه های آنرا بیان می کنم. ما نیازمند یک ساختار جدید فکری هستیم تا از آن طریق به آرزوهای بزرگ امت اسلامی دست یابیم و آنچه که این ساختار نیاز دارد شامل استراتژی و توجه است.
بعد از گذشت چهار دهه از برگزاری نظام جمهوری اسلامی، حالا به تدوین برنامه جدیدی با عنوان "گام دوم" یا "مرحله دوم انقلاب اسلامی" برای چهار دهه آینده روی آورده ایم که در ادامه عناوین این ساختار جدید را بیان می دارم؛ اما لازم است که روابط داخلی جهان اسلام برای محقق شدن آرزوهای بزرگ و اساسی امت اسلامی و مقابله با نظام سلطه بیگانگان و تحقق پیروزی در سراسر جهان، بازسازی شود. « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ * وَالَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ » (سوره محمد/۷-۸)
این ساختار جدید شامل پنج محور است:
اول: دوری از تفرقه و هرگونه اقدام دشمنانه در داخل جامعه اسلامی
دوم: همیاری در جهان اسلام
سوم: همبستگی و تکامل امت اسلامی
چهارم: خودسازی در ملت های مسلمان و توسعه معنوی و اخلاقی آنها
پنجم و مهمترین محور: ایجاد تمدن نوین اسلامی
در این بخش توضیحاتی درباره هریک از این محورها ارائه می کنم.
محور اول: دوری از تفرقه و هرگونه اقدام دشمنانه در داخل جامعه اسلامی:
این محور شامل سه مرحله است: مرحله اول، ضرورت دور کردن جنگ ها از جهان اسلام و کوشش برای ایجاد روابط مسالمت آمیز میان کشورهای اسلامی است.
« وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا» (سوره حجرات/ ۹)
در مرحله دوم، باید شَبَح اختلافات و درگیری ها از جهان اسلام دور شود و دوستی و محبت میان افراد امت اسلامی جایگزین شود. چونکه اختلافات قومی و قبیله ای و مذهبی، خسارات قابل توجهی به جهان اسلام وارد میکند. و دین اسلام نیز از این نوع از اختلافات و درگیری ها نهی کرده است: « وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ » (سوره انفال/ ۴۶)
در مرحله سوم باید هر نوعی از اهانت ها و شکستن حرمت ها از جامعه پاک شود.
هر فرد مسلمان باید به دیگر مسلمانان احترام بگذارد و باید میان مذاهب مختلف اسلامی گفت و گو برمبنای اصول اخلاق اسلامی و به دور از اهانت و لعن و تکفیر برقرار شود یعنی گفت و گو باید از آنچه که موجب اختلاف افکنی دشمنان میان مسلمانان می شود به دور باشد. پس خداوند سبحان دستور فرموده که دعوت به دین اسلام باید با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن باشد:
« ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» (سوره نحل/۱۲۵)
جدال احسن به معنای اتخاذ موضعی مهربانانه و با محبت، در مقابل لجاجت و لجبازی است. برای اینکه جایز نیست که انسان مسلمان به مقدسات دیگران اهانت و بی احترامی کند از آن رو که با آموزه های قرآن کریم در تناقض است.
محور دوم: همیاری در جهان اسلام:
این همیاری باید به دو صورت باشد: اول، همکاری برای کمک به مظلومان و نابودی فقر و بیکاری و استضعاف در جهان اسلام.
ما در جهان اسلام امکانات بسیاری داریم درحالی که در خیلی از کشورهای اسلامی، فقر و نیازمندی موج می زند؛ پس باید از این امکانات برای پر کردن شکاف ها بهره برد.
مورد دوم این همیاری شامل تشریک مساعی برای غلبه بر پدیده سلطه تحمیلی بر جهان اسلام است. چونکه مسلمانان در مقابل یک دشمن مشترک واحد هستند که تلاش می کند چهره اسلام و مسلمانان را با ایجاد داعش و امثال آن تخریب کند و اهتمام دارد چهره انسانیت و رحمانیت دین اسلام را تغییر دهد. این دشمن که در حقیقت دشمن قرآن و پیامبر اسلام (ص) است، از جانب صاحبان ثروت و قدرت حمایت می شود و می کوشد سلطه ظالمانه خودرا تحمیل کند.
محور سوم: همبستگی و تکامل امت اسلامی:
خیلی از طرح ها و برنامه ها تنها از یک کشور ساخته نیست. و تکامل یعنی جمع همه امکانات برای ایجاد یک قدرت جدید که یک کشور به تنهایی آنرا دارا نیست.
تکامل ملت های اسلامی می تواند حداقل در پنج بخش تصور شود: در زمینه های امنیت، علوم، ثروت، قدرت و تکامل در زمینه خدمت.
محور چهارم: خودسازی در ملت های مسلمان و توسعه معنوی و اخلاقی آنها:
اهداف محورهای گذشته در این محور خلاصه می شود، برای اینکه همه تلاش ها برای تکامل و تعاون مسلمانان باید به قرب خداوند متعال و تحقق اهداف امت اسلامی منتهی شود. چونکه انسان جانشین خداوند در زمین است و باید برای تحمل مسئولیت جانشینی از قرآن کریم و سنت پیامبر اسلام (ص) شایستگی داشته باشد.
از ین جهت، ما باید به خودسازی پرداخته و در مراقبت از اخلاق و رفتار خود دقت داشته باشیم و به آموزه های پروردگار عملاً پایبند باشیم و همین طور دیگران را به پایبندی به امر به معروف و نهی از منکر ترغیب نماییم و همه مسلمانان باید به راستگویی، شجاعت، عفت، روحیه برادری، ایثار، تواضع و توکل زیبنده باشند.
آنچه باید در خودسازی جوامع اسلامی محقق شود، تقریب مذاهب اسلامی و تقویت روحیه برادری اسلامی است با توجه به این که همه مذاهب آزادی اندیشه و عمل در انجام شعائر مذهبی خودرا دارا هستند و در عین حال باید تقریب مذاهب و برادری اسلامی خودرا برمبنای فرموده قرآن کریم حفظ کنند. خداوند می فرماید:
« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»
محور پنجم که یک ایده آل بزرگ است، تأسیس تمدن نوین اسلامی است.
این تمدن ایده آل ماست که ما آنرا برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته ایم و می تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.
شخصیت هایی چون علامه شیخ ماهر حمود، امام جماعت مسجد القدس صیدا و دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت، شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق، دکتر طلال عتریسی، اندیشمند و محقق لبنانی، شیخ کامل الفهداوی، نایب رییس شورای علمای الرباط المحمدی و امام جمعه فلوجه عراق، شیخ عبدالامیر عثمان الکیلانی، رئیس کمیته دفاع از مسجد الاقصی و پشتیبانی از مقاومت و دکتر مسلم عمران، رئیس سازمان فرهنگی امور فلسطین، نیز در این وبینار به سخنرانی پرداختند و بعد از اختتام نشست نیز بیانیه پایانی قرائت شد.
سخنرانان خارجی این وبینار بر مطالبه حقوق ملت فلسطین خصوصاً حق بازگشت این ملت به سرزمین اصلی خود و آزادی مسجد الاقصی از چنگال صهیونیست ها و همین طور ضرورت مبارزه با آمریکا و اسرائیل جنایتکار تاکید کردند.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب