رئیس فرهنگستان هنر:
ثمره هنر ایرانی اسلامی، توحید و ثمره هنر یونانی شرک است
به گزارش نور معرفت، مجید شاه حسینی اظهار داشت: در هنر برگرفته از میراث یونان، خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی، حماسه داریم.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر در اولین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان ضمن اشاره به ظرفیت بزرگ بحث در حوزه هنر اسلامی و هنرمندان مسلمان عنوان کرد: به باور بنده عقل در هنر دینی عقلی است که در محضر رب رنگ توحیدی می گیرد. عقل در تعریف یونانی می شود عقل منفصل که شاید بخشی از فلسفه یونانی زاییده آن باشد. جنسی از عقلانیت که در جهان پس از اساطیر المپ حکماً به این مدل از عقلانیت روی آوردند.
وی اضافه کرد: عقلانیت از دوران رنسانس و بعد آن عقل مبتنی بر شک همه چیز همانطور که دکارت می گوید است. یعنی انسان تنهاست و دستاویزی ندارد و از خلأ معرفت، خویش را بازتعریف می کند. مدل اسلامی اما این نیست و ما در جهانی هستیم که همواره در محضر رب قرار داریم و هنر، جهان را یک گوشه از تجلی محضر رب در آئینه حسن می بیند و هنرمند اگر هنری دارد کشف گوشه ای از همان یک تجلی است. ثمر این هنر توحید است در حالیکه ثمر هنر یونانی شرک است.
شاه حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: در هنر برگرفته از میراث یونان خلق رذائل و انکار فضائل و در هنر ایرانی حماسه داریم. مکاتب هنری بعد رنسانس مکتب کلاسیک مبتنی بر فره یونانی است و جبر کلاسیک قریب به ۲ قرن حاکم است. در نگاه هنر حکمی جنسی از رئالیسم شهودی مدنظر است، در واقع واقع گرایی ای که در جهان محضریت اتفاق می افتد. ما در اربعین می بینیم بخشی از برزخ و آسمان و ملکوت در زیست انسانی میلیونها انسان جاری می شود و در حرکت رو به امام شکل می گیرد و نه فقط مسلمان که دیگر فرق را به این مسیر می کشاند ازاین رو جهانی خلق می کند که گویی بخشی از آسمان در زمین محقق می شود.
وی منشأ خیال در هنر حکمی و ایرانی اسلامی را خیال رحمانی و وحی دانست و اظهار داشت: وحی ای که خداوند به مخلوقات بخصوص در هنرمند افاضه می کند مرتبه ای عالی است. در هنر منفصل و یونانی، عنصر اختیال داریم، چیزی که تحت عنوان مختال تلفیق خیال و اختیار است.
رئیس فرهنگستان هنر همینطور بیان نمود: اگر بخواهیم در هنر اسلامی ایرانی تفکر نماییم چاره ای نداریم جز این که به منشأ ماندگاری ایران و سفر تاریخی امام علی بن موسی الرضا (ع) در ایران اشاره نماییم که چگونه تشیع در ایران شکل گرفت و دانشمندان مسلمان و شیعه و هنرمندان از حجاب بیرون آمدند و توانستند دعوت خویش را علنی کنند. به واسطه تفکر شیعی صفویه نام ایران را جان داد، ازاین رو هنر ایرانی اسلامی را جز با منطق هنر رضوی نمی توانیم تکمیل نماییم و باید این مورد واکاوی عمیق شود.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب