در آئین بزرگداشت مرحوم عماد افروغ مطرح شد؛
عماد افروغ شخصیتی استوار، عالم و اثر گذار بود
نور معرفت: آئین بزرگداشت دانشمند فرزانه و جامعه شناس انقلابی مرحوم عماد افروغ با حضور تعدادی از مسؤولان کشوری و اندیشمندان برجسته در تالار وحدت اجرا شد.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، آئین بزرگداشت دانشمند فرزانه و جامعه شناس انقلابی مرحوم عماد افروغ با حضور تعدادی از مسؤولان کشوری و اندیشمندان برجسته در تالار وحدت اجرا شد.
در ابتدای این مراسم، سیدعباس صالحی نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفت: مرحوم عماد افروغ در جریان روشنفکری ایرانی ۱۵۰ سال اخیر وجه متمایز و متفاوتی داشت به شکلی که ایشان از این زاویه قابل تبیین و تفسیر است.
وی اضافه کرد: روشنفکران ما در ۱۵۰ سال اخیر در ایران به دو دسته مبنا داشتن و مبنا نداشتن تقسیم می شوند؛ مرحوم افروغ دارای مبنا بود. او روشنفکر مقلد و مذبذب نبود بلکه روشنفکری بود که دارای مبنا بود همین مبنا به آن مرحوم استمرار و استواری می داد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ی نسبت گفتمان روشنفکری و گفتمان رسمی عنوان کرد: گفتمان سیاسی رسمی کشور ایران انقلاب اسلامی است و سه موضع براندازانه، مصلحت اندیشانه و معتدل اما نقادانه در جامعه وجود دارد افروغ گرایش سوم را داشت و در طول این چهل سال به این گرایش متصل بود. آن مرحوم کسی بود که می خواست بن بست ها را بشکند.
صالحی افزود: رهایی از فرم ها از دیگر شاخصه های آن مرحوم بود او نه در فرم ها ماند و نه به عنوان انسانی آزاده و معتقد به آزادگی در قالب ها ماند. در ایران سه دسته روشنفکری وجود دارد نخست روشنفکران غار نشین که کاری با مردم ندارند، دوم روشنفکران برج عاج نشین که مردم را در یک سلسله مراتب رعیت و… می دانند و روشنفکران دیگر که در دل مردم و با مردم و به فکر آنان هستند مرحوم افروغ از دسته سوم است.
عماد افروغ شخصیتی استوار، عالم و اثر گذار بود
در ادامه حسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مرحوم عماد افروغ واقعاً عماد و افروغ بود. ایشان شخصیتی استوار، عالم و اثر گذار داشت.
وی اضافه کرد: یکی از خصوصیات ایشان در مبارزات قبل از انقلاب اسلامی این بود که همیشه عالمانه با مسائل مواجه می شد و مبارزی همیشگی بود. آن مرحوم در حالات و زمان های مختلف آن گوهر وجودی اش تغییر نکرد و در مقام اصول گرایی اصلاح طلب بود و هیچ گاه از اصول کوتاه نیامد و به جهت اینکه بدنبال اصلاح بروند فکر این نبود که از مواضع اصولی خود کوتاه بیاید. گاهی اوقات وقتی زمانه سخت می شود برخی افراد از مواضع خود کوتاه می آیند و می شکنند اما افروغ هیچ گاه نشکست.
در ادامه محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلان اینکه افروغ پرچمدار نقد درون گفتمانی بود، اشاره کرد: ایشان به صراحت سخنان خودرا در جایگاه های مختلف و تریبون های رسمی کشور بیان می کرد و هیچ گاه از انقلابی گری خسته نشد و هیچ گاه تلاش نمی کرد از گذشته خود فاصله بگیرد و به گذشته خود که انقلابی گری بود افتخار می کرد. او یک مصلح انقلابی بود. انقلاب اسلامی به داشتن چنین افرادی افتخار می کند.
مرحوم افروغ عدالت را در همه جریان های سیاسی مراعات می کرد
در ادامه علی ربیعی با اعلان اینکه مرحوم عماد افروغ عدالت بنیان بود، اظهار داشت: عدالت برای او شعار سیاسی نبود بلکه یک رفتار نهادینه شده بود. اهل سیاست ورزی و آلودگی های انحرافی سیاست نبود. عدالت را انصافاً در همه جریان های سیاسی مراعات می کرد. ربیعی با اشاره به این که افروغ معلم بود، بیان داشت: حتی در پوشش و ظاهر خودش چنین بود، شخصیت سالمی داشت و به سیاست به عنوان یک امر پژوهشی می نگریست. سیاست شناس و جامعه شناس بود هیچ گاه سیاست کار نبود و آلوده سیاست نشد و هیچ گاه خدمت کردن به مردم را با خدمت خواهی جابجا نکرد.
در ادامه سعید ابوطالب نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی از افروغ سوالی پرسیده می شد پاسخ خیلی از سوالات را می دانست چون به آن رسیده و پاسخ را کشف کرده بود.
وی اضافه کرد: مرحوم افروغ از همه چیز رها بود و بر روی قدرت و مواهب دنیایی خط کشیده بود برای همین از پاسخ دادن ابا و وحشتی نداشت. به نظرم مرحوم افروغ شخصیتی ایستاده با مشت بود این واقعیت آن مرحوم بود.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: مرحوم افروغ صراحت در لهجه داشت اما مجال به او ندادند ما او را تبعید کردیم و تا جایی که می شد تریبون ها را از ایشان گرفتیم و چقدر حیف شد.
در ادامه حجت الاسلام پارسانیا به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مرحوم عماد افروغ دغدغه فرهنگ و دین را داشت و می خواست آنرا با علم پیوند دهد. خیلی از کارهای اخیر ایشان در محضر نهج البلاغه بود.
وی اضافه کرد: همیشه ایشان تلاش داشت ظرفیت حکمت و اندیشه اسلامی را بارور کند و می گفت انقلاب اسلامی به لحاظ اندیشه ای ریشه صدرایی دارد.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب