سینماگران حوزوی بررسی كردند؛
از معضل نمایش ناقص جامعه روحانیت تا ورود حوزه به سینما
قم چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور کارشناسان این حوزه تحلیل و بررسی گردید.
حجت الاسلام سید نژاد، کارشناس رسانه و تبلیغ، در نشست تحلیل چهلمین جشنواره فیلم فجر که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، اظهار داشت: در فیلمهای سال جاری جشنواره، عقب گردی درحال شکل گیری است و امروزه شاید فرم معناگرایی که کارگردان ها بین دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ داشتند مخاطب خاصی نداشته باشد.
وی با اشاره به این که هنوز سینما نتوانسته است فرم مناسب باذوق جوان امروز را پیدا کند، افزود: فیلمهای بسیاری را دیدیم که به صحنه های خشن و اکشن بالیوودی و دهه ۵۰ عقب گرد داشت، همینطور روند کند فیلمها هم از عوامل نقطه ضعف این فیلمها بود.
وی بابیان این که «موقعیت مهدی» فیلمی بود که کارگردان کوشیده بود فیلم را باذوق جوانان امروزی وفق دهد، اظهار داشت: فرم برخی فیلمها مثل بازی های آتاری دوران گذشته است؛ خیلی از فیلم سازان ما هنوز نتوانسته اند ذوق مردم امروز را کشف کردند.
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر مساله فیلمهای معناگرا تاکید داشته اند و برخی نهادها هم بیان نمودند که دراین زمینه کارهایی خواهند کرد ولی عملاً اتفاقی نیفتاد.
معناگرایی نقطه ضعف سینمای ایران
حجت الاسلام سید نژاد با اشاره به این که در بحث سینمای معناگرا نقطه ضعف جدی داریم، اظهار داشت: امروزه سینمای مسیحیت و یهود در جهت تقویت مباحث دینی خود فیلمهای قوی ساختند. نباید فراموش نماییم که دهه شصتی ها انقلاب را با همین سینما شناختند، ولی همین اندیشه به سبک های دیگری دارد تعمیم پیدا کند.
وی بیان نمود: نخستین طنازان فرهنگی ملت ایران، روحانیون بودند که تولیدات آنها در تاریخ ادبیات ما مشهود است؛ ولی کارهای سطحی و جلف، گیشه ها را به خود جلب کرده است. ولی متأسفانه بستر خاصی برای حضور حوزویان در حوزه تولید طنز فراهم نیست.
کارشناس رسانه و تبلیغ تاکید کرد: با حفظ احترام به همه کارگردانانی که از حوزه دین و طلبگی، روایت کرده اند، ولی تابحال روایت دقیقی از حوزه عرضه نشده است.
وی خاطرنشان کرد: کارگردانان به این نتیجه رسیده بودند که فیلمهای این حوزه باید با طلابی ساخته شود که یک طلبه باید یک دردی مانند مشکل مسکن، همسر بیمار و... داشته باشد.
وی بابیان این که روایت سینمای ما از طلاب، یک روایت مفلسی است، اظهار نمود: طلاب ما مشکلات خویش را بروز نمی دهند و باعزت زندگی می کنند ولی می توانند حتی با شغل دیگر زندگی راحت تری داشته باشند، چرا باید این روایت ها عنوان نشود؟
حجت الاسلام سید نژاد با اشاره به این که یکی دیگر از مباحثی که سینمای ایران را تحت الشعاع قرار داده است، مساله قصه است، اظهار داشت: در بعضی از فیلمها اشتباهات بارزی داشتیم. یکی از کارگردانان انقلابی فیلمی ساخته بود که در آن، یک شخص باید قصاص می شد ولی در فقه و قانون، این قصاص صورت نمی گیرد. وقتی این پنجره باز نشده است روایت درستی از حوزه و دین صورت نمی گیرد.
وی بیان نمود: یک فیلم در هر مرحله ای، از نوشتار اولیه تا تولید تکمیلی، یک جهان بینی خاص دارد. جهان ذهنی افراد، نگاهی به قصه و سینما و رسانه دارد که می خواهد آنرا در فیلم خود عرضه نماید.
کارشناس رسانه و تبلیغ بابیان این که نقطه ضعف جدی ما در عرصه جهان بینی است، اضافه کرد: مدتی پیش کلیپی از یک خانم منتشر گردید که گفته بود به نظر من اگر از بین دختر و پسربچه ای از عشق به دنیا بیاید حلال زاده است. این مساله جهان بینی یک فرد است و در ذهن او جای دارد. این تفکر در بازی و بعد امکان دارد در فیلم هایش هم رسوخ کند.
وی با اشاره به ارتباط حوزه و سینما گران اظهار نمود: ورود حوزه به سینما هم دارای مراتبی است. چند فیلم ساز و بازیگر و نویسنده خوب به حوزه دعوت شدند و با آنها صحبت شد؟ واقعاً این کار انجام نشده است.
حوزه پتانسیل کمپانی فیلم سازی دارد
وی با اشاره به این که مرکز رسانه حوزه در این حوزه قصد ورود جدی دارد که امیدواریم بیشتر شود، اظهار داشت: حوزه به این بلوغ رسیده است که بتواند کمپانی فیلم سازی خویش را داشته باشد.
سید مهدی میر غیاثی، کارگردان و نویسنده، هم در این جلسه با اشاره به این که بیشتر تمرکز خویش را در عرصه تولید گذاشته ام و در زمینه سینما چندان در امر تحلیل ورود نمی کنم، اظهار داشت: از سال ۹۱ با برخی از فعالان این حوزه در برج میلاد فیلمهای جشنواره را نقد و بررسی می کردیم و در سالهای اخیر به شکل سابق فیلم را ندیدم.
وی اضافه کرد: نقد و بررسی و تحلیل فیلمهای جشنواره، بازتاب کامل سینمای ایران نیست و نباید این تحلیل ها و فیلمها را به حساب کل جریان سینمای ایران بیاوریم. بیشتر از ۱۰۰ فیلم در سال ایجاد می شود همینطور سریال های شبکه خانگی را هم باید در این سبد بیاوریم.
وی افزود: در این جشنواره، حدود ۸ فیلم از جشنواره را تماشا کردم. تحلیل کلی هم در این گونه موارد چندان مثمر ثمر نیست و این مدل تحلیل ها هم بیشتر به حالت گپ است و روی جریان سینما تأثیری ندارد.
میر غیاثی بیان نمود: امروزه با سینمایی مواجه هستیم که یک سری اصناف، طیف ها، جناح ها و خط فکری حضور دارند و همه می خواهند سهم خویش را از سینما بگیرند. بخش دینی و انقلابی جامعه هم کوشش می کنند در این حوزه حضور داشته باشند.
وی اظهار نمود: رهبر معظم انقلاب از جنگ روایت ها سخن گفتند؛ یعنی هر کسی که اول روایت کرده، اساسا اول است و اگر کسی تماشاچی باشد زمین را واگذار کرده است.
این کارگردان اظهار داشت: امروزه منتظریم که فیلمی ساخته شود و بعد ما مترمان را برمی داریم تا نسبت سنجی نماییم. سینماگران هم متری دارند که خویش را با آن تطبیق می دهند.
وی با اشاره به این که در زمینه تکنیک و صنعت سینما پیشرفت داشته ایم، بیان نمود: در حوزه سینما و صنعت سینما، توسعه تکنیکی بسیار مهم است؛ در حوزه مضامین و ژانرها وارد سلایق و تنوع های مختلف شدیم؛ از دهه ۶۰ مساله قصه گفتن وجود نداشت ولی در این سال ها فیلمهای مرتبط به دهه شصت و مسائلی چون جریان منافقین ساخته شد.
به دنبال مزدورانی هستیم که در عرصه هنری بجنگند
میر غیاثی خاطرنشان کرد: در دوران جنگ، در لشکر بعث عراق مزدورانی از کشورهای عربی حضور داشتند. سؤال این است که آیا آنها با تمام روح و ذهن خود برای عراق می جنگیدند؟ من هم حس می کنم که ما هم به دنبال مزدورانی هستیم که برای ما در این حوزه هنری بجنگند.
وی اضافه کرد: وقتی بنشینیم و ببینیم که اقتصاد اسلامی شکل گرفته است یا خیر یا سینمای اسلامی شکل گرفته است یا خیر مساله ای رخ نمی دهد؛ چونکه ما فقط متر می نماییم و راهکاری نداریم و مسیری را باز نمی نماییم.
این نویسنده افزود: کار ما این شده است که سال به سال منتظریم جشنواره بیاید و برای خودمان حرف می زنیم ولی تولیدگران کار خویش را می کنند و در پایان هم کارگردان بیان می کند که من از این ماجرای خاص روایت خاص خویش را داشتم؛ باید به سراغ مباحثی برویم که کاری صورت گیرد چونکه هرکسی که دوربین و شبکه مجازی دارد امروز به تحلیل سینما می پردازد.
وی بابیان این که حوزه باید روایت خویش را به شکل ساده بیان کند و همین مساله مفرح است، اظهار داشت: یک مؤمن که به خداوند و رازقیت خدا ایمان دارد و انسان راضی است، می تواند عبوس و بداخلاق و ناامیدی باشد؟ اگر حوزه را به شکل درستی روایت نماییم، این روایت برای همه مردم الگو خواهد بود چونکه این زندگی بسیار سالم و شاد است.
میر غیاثی با تاکید بر این که اگر حوزه روایت نکند دیگران این مسائل را همان گونه که می خواهند روایت کند، اظهار نمود: حوزه باید فیلم خودش را بسازد. در سال ۸۲ در ستاد مرکزی راهیان نور یادمان و سیستم صوتی و… تولید می کردیم، بعد از ۱۵ سال این تشکیلات به این نتیجه رسید که باید در عرصه رسانه تولیدات بیشتری داشته باشد. در این حوزه سازمان اوج شکل گرفت ولی با مشکلی مواجه گشتند و آن هم سابقه و تجربه کم فعالان فرهنگی بود.
وی افزود: یک فیلم ساز برای فیلم ساز شدن و عرضه مضامین و عرضه آنها در چارچوب های جدید نیازمند زمان طولانی است. افرادی چون حاتمی کیا، تکرار نشدنی هستند چونکه توان تبدیل مضامین به فیلمهای جدی هستند.
حوزه نباید وقت خویش را صرف تحلیل فیلمها کند
وی افزود: خوشبختانه توجه حوزه به رسانه جدی شده است ولی نباید توجه آنها در این حوزه انفعالی باشد. حوزه نباید وقت خویش را صرف تحلیل فیلمها کند. باید وارد عرصه تولید شود. باید عرصه تولید را از همین نقاط کوچک آغاز کرد و به پنجره های بزرگ تر رسید.
جنگ امروز جنگ روایت ها است
این کارگردان با اشاره به این که ما امروز با جنگ روایت ها مواجه هستیم، اظهار داشت: در یک جنگ هم پیروزی داریم و هم شکست؛ اگر فکر نماییم که باید یک کار بی نقص انجام دهیم اساسا موفق نمی شویم. باید عملیات زیادی انجام دهیم تا به پیروزی برسیم. کسانی که در عرصه تولید وارد می شوند و در این حوزه کار می کنند خط شکنان این مسیر بودند و نباید حتی کسانی که کار قوی تولید نکردند را سرزنش نماییم.
وی با تاکید بر این که ساختن فیلم بد در ابتدا، طبیعی است و نباید به خاطر این چند فیلم ضعیف، قید کار را بزنیم و عرصه را واگذار نماییم، خاطرنشان کرد: ارتباطات حوزوی با سینما باید از جنس طلبگی باشد و نباید از جنس رسانه ای صرف باشد. طلبه ای که یک عده مأموم دارد و همه مردم هم مشکلات خویش را دارند یک عرصه بسیار جدی برای کار دارد که متأسفانه از این حوزه غافل شده ایم.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب