حجت الاسلام علیرضا پیروزمند:
گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی، پیش نیاز ایجاد تحول علمی است
به گزارش نور معرفت رییس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی بیان کرد: برای ایجاد گفتمان سازی باید صاحبان اندیشه و علم که شامل اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می شوند دغدغه محوری را در راه علم و خدمت گذاری به جامعه خود مورد توجه و اهتمام قرار دهند.
به گزارش نور معرفت به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند رییس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی درباره ضرورت تبیین و بسط گفتمان تحول در علوم انسانی اظهار داشت: اهمیت گفتمان سازی تابع اهمیت موضوع علوم انسانی اسلامی است و اهمیت این علوم، تابع اهمیت علوم انسانی و بطور کلی پیشرفت و توسعه عمومی کشورهاست.
وی افزود: تحول در علوم انسانی فقط مسئله جمهوری اسلامی و نگاه انقلاب نیست بلکه هر کشوری در راه توسعه خود وابستگی زیادی به میزان تحرک، پویایی و کارآمدی علوم انسانی دارد چون این علوم خطوط کلی مسیر حرکت جامعه را در حوزه های مختلفی همچون اقتصاد، صنعت، تجارت، سیاست، علوم اجتماعی و سیاستگذاری علم در سایر رشته های علمی ترسیم می کند. به همین علت در عموم کشورهای توسعه یافته اولویت زیادی به عرصه علوم انسانی می دهند و می کوشند بیشترین استعدادها را در این راه قرار دهند و زبده ترین افراد را به این جهت هدایت کنند.
پیروزمند با تاکید بر این که مسیر پیشرفت در کشور ما باتوجه به حاکمیت اسلام و وقوع انقلاب اسلامی، باید از راه عدالت و کمال معنوی فرد و جامعه عبور کند، اضافه کرد: دفاع و امنیت کشور باید در خدمت تعالی و توسعه اسلام و توحید قرار بگیرد. این مساله مهم به سبب محدودیت های کشور و رقابت های منفی با انقلاب اسلامی در دنیا، نیازمند تدبر و تعمل در شناخت شرایط و راه های برون رفت از این وضعیت و تجویز مناسب با فرهنگ جامعه و شرایط فرهنگی کشور است.
رییس کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: همه موارد مذکور امکانپذیر نمی گردد مگر بوسیله تحول در علوم انسانی اسلامی که در آن نه فقط عالِم به این علم دارای تعهد و مسئولیت پذیری نسبت به جامعه است، بلکه نظام کارشناسی هم مبتنی بر فرهنگ توحیدی و اسلامی شکل گرفته است.
وی با اشاره به این که گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی پیش نیاز ایجاد تحول علمی و بمنظور دستیابی به تمدن نوین اسلامی است، اظهار داشت: برای به تحرک افتادن جامعه علمی در راه اسلامی نیازمند گفتمان سازی هستیم. برای ایجاد گفتمان سازی باید صاحبان اندیشه و علم که شامل اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می شوند دغدغه محوری را در راه علم و خدمت گذاری به جامعه خود مورد توجه و اهتمام قرار دهند و فعالیت علمی و مسئولیت اجرائی خودرا در این راه تعریف کنند.
پیروزمند با اشاره به این که سرفصل های علوم انسانی رایج سال هاست بدون تغییر مانده اند، اضافه کرد: جمع قابل توجهی از اساتید دانشگاه به ویژه در بخش تحصیلات تکمیلی اطلاعات به روزتری در اختیار دارند و به تحقیقات و منابع تازه تری در عرصه علمی رجوع می کنند، اما اگر مقرر است از علوم غربی بهره مند شویم باید روزآمدی در آن وجود داشته باشد.
وی با اشاره به وجود جریان های انتقادی در عرصه های علمی در غرب اظهار داشت: در غرب هم جریان های انتقادی به مدرنیته و پست مدرنیته وجود دارند که جامعه ما با این نگاه انتقادی کمتر آشناست و صدای شان هم کمتر شنیده شده است. جامعه علمی ما به سبب وجود هژمونی دنیای غرب که از نظریه ها و متفکرین نظام عمومی استکباری حمایت می کنند، کمتر با نظرات منتقدان به این جریانات آشنا هستند.
وی افزود: اگر مقرر است ما به بازخوانی و بازگویی علوم غربی ادامه دهیم باید نگاه های انتقادی را هم مورد توجه داشته باشیم و مخاطبان را با نگاه های انتقادی آشنا نماییم. علاوه بر این ما در کنار فراگرفتن نظریات اندیشمندان غربی، به توانمندسازی دانشجویان به نگاه های انتقادی نیاز داریم.
پیروزمند در آخر سخنانش اظهار داشت: وقتی در جامعه علمی نظرات نیروهای انتقادی مطرح می شود، به مفهوم برخورد هیجانی با اظهارات آنها نیست، بلکه باید این قابلیت در ما ایجاد شود که برمبنای اسلوب علمی و با معیارهای از پیش تعیین شده، سخنان خودرا مورد ارزیابی و نقادی قرار دهیم. اگر این اتفاق رخ بدهد و فراگیر شود، می تواند شرایط مساعدتری برای تحول در علوم انسانی فراهم آورد.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب