نور معرفت

استفتا از مراجع تقلید درباب احکام اعتکاف

استفتا از مراجع تقلید درباب احکام اعتکاف

نور معرفت: احکام اعتکاف شامل نکاتی است که فرد معتکف باید در مساجد بماند، از انجام امور غیرعبادی مانند خرید و فروش و معاشرت های بی مورد خودداری کند که قسمتی از استفتائات مراجع عظام تقلید برررسی شده است.


به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، اعتکاف یکی از عبادات باارزش در دین اسلام است که در آن فرد بمنظور تقرب به خداوند، خودرا از امور دنیوی جدا کرده و در مکانی خاص، به طور معمول در مسجد، به عبادت و تفکر مشغول می شود. این عمل در روزهای خاصی مانند ماه رمضان، خصوصاً دهه آخر آن، و همین طور در سایر ایام مستحب است. احکام اعتکاف شامل نکاتی مهم است: فرد معتکف باید در مساجد بماند، از انجام امور غیرعبادی مانند خرید و فروش و معاشرت های بی مورد خودداری کند و به نماز، دعا و ذکر مشغول شود. همچنین، باید از همبستگی با دیگران در امور دنیوی پرهیز کرده و تمام وقت خودرا به عبادت اختصاص دهد. قسمتی از استفتائات مراجع عظام تقلید درباره ی اعتکاف به شرح زیر است: پرسش: اعتکاف شخصی که در مسجد، جای معتکف دیگری را تصرف کرده، چه حکمی دارد؟ آیت الله خامنه ای: اگر از موارد تصرف ممنوع بوده، گناه و معصیت است، ولکن اعتکاف باطل نیست. آیت الله سیستانی: اعتکاف صحیح است. آیت الله شبیری: اگر عالم یا جاهل غیر معذور باشد، بنابر احتیاط اعتکافش باطل است؛ همین طور است اگر خودش غاصب باشد، حتی اگر غصبی بودن مکان را فراموش کند. آیت الله مکارم شیرازی: بطلان اعتکاف به خاطر غصب مکانی از مسجد که معتکف دیگری آنجا را برای اعتکافش را درنظر گرفته و وسایلش را در آنجا نهاده، مورد اشکال است، اما اگر بر روی سجاده غصبی معتکف شود، بدون شک اعتکافش باطل می شود. آیت الله وحید خراسانی: اگر اعتکاف کننده بر فرش غصبی بنشیند، معصیت کرده است و اعتکاف باطل نمی گردد، ولی اگر کسی به مکانی سبقت گرفته و جا گرفته باشد و اعتکاف کننده، آن مکان را از او بدون رضایت بگیرد، اعتکافش در آن مکان باطل است. اعتکاف صحیح پرسش: در چه مکان هایی اعتکاف صحیح است؟ امام خمینی (ره): باید در مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد، و در غیر این مساجد محلّ اشکال است و بنابر احتیاط واجب در مساجد جامع به قصد رجاء مطلوبیت بیاورد و در غیر مساجد جامع جایز نیست. آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): اعتکاف در هر مسجدی - حتی غیر از مسجدهای چهارگانه - تا هنگامی که بر آن مکان اسم مسجد صدق کند، جایز است مشروط به این که به قصد رجاء باشد؛ یعنی به امید این که مطلوب خداوند واقع شود و مختص به مسجد جامع نیست و ممکنست که یک شهر یا یک روستا چند مسجد جامع داشته باشد. آیت الله بهجت (ره): باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد. (مسجد جمکران مسجد جامع نیست). آیت الله اراکی (ره): باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد. آیت الله تبریزی (ره): باید در مسجدالحرام، مسجد مدینه، مسجد کوفه، مسجد بصره و مسجد جامع شهر باشد، البته احتیاط مستحب است در صورت امکان در یکی از مساجد اربعه باشد و اعتکاف در مساجد دیگر که در سال حداقل یکی دو بار اهالی شهر در آن نماز می خوانند مانعی ندارد. آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط واجب و در صورت امکان در یکی از مساجد اربعه: در مسجدالحرام، مسجد مدینه، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد و اعتکاف در مسجد جامع شهر در صورتیکه امام جماعت آن عادل باشد جایز است و اگر امام جماعت مسجد جامع عادل نباشد بنا بر احتیاط واجب در آن مسجد جامع اعتکاف نکند و در صورتیکه مساجد جامع گوناگون بود مخیر است در یکی از مساجد اعتکاف نماید. شروع بودن اعتکاف در سایر مساجد ثابت نیست اما انجام آن رجاءاً و به امید مطلوب بودن اشکال ندارد. آیت الله صافی: باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد. مسجد جمکران هم اکنون از مساجد جامع محسوب است و اعتکاف در آن صحیح است. آیت الله فاضل لنکرانی (ره): در مرحله اوّل باید در مسجد جامع هر شهر اعتکاف صورت گیرد. بلی اگر در مسجد جامع جا نباشد اعتکاف در سایر مساجد به شرط این که در آن سه وعده نماز با جمعیتی معتنابه خوانده شود مانعی ندارد. آیت الله مکارم شیرازی: در مسجد جامع، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجدالنبی (صلی الله مقابل وآله)، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد و در مساجدی که بطور مستمر یک وعده نماز به جماعت در آن اقامه می شود می توان معتکف شد. آیت الله نوری همدانی: باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد. آیت الله وحید خراسانی: باید در مسجد جامع باشد و در غیر مسجد جامع صحیح نیست، بلکه احتیاط مستحب در صورت امکان این است که در مسجدالنبی، مسجدالحرام، مسجد کوفه و مسجد بصره باشد.


منبع:

1403/10/23
13:39:38
5.0 / 5
37
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
نور معرفت

nooremarefat.ir - مالکیت معنوی سایت نور معرفت متعلق به مالکین آن می باشد