به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
کتاب درآمدی به فلسفه ذهن به چاپ سوم رسید
نور معرفت: کتاب درآمدی به فلسفه ذهن اثر کیت مسلین و ترجمه مهدی ذاکری است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه در ۴۸۳ صفحه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ سوم رسید.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، کتاب «درآمدی به فلسفه ذهن» اثر کیت مسلین و ترجمه مهدی ذاکری است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه در ۴۸۳ صفحه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ سوم رسید.
ذهن چیست و حالات ذهنی چه تفاوت هایی با حالات فیزیکی دارند؟ چه ارتباطی میان ذهن و اشیای فیزیکی برقرار است؟ آیا با آنها یکی است یا به آنها وابسته است یا مستقل از آنهاست؟ اینها نمونه هایی از مسائل فلسفه ذهن هستند که در کتاب حاضر بررسی شده اند.
موضوعات این کتاب مهم ترین نظریه ها و مسائل فلسفه ذهن را در بر می گیرد. نویسنده نظریه های دوگانه انگاری، این همانی ذهن و بدن، رفتارگرایی، کارکردگرایی و مسائل آگاهی، علیت ذهنی و اذهان دیگر را به بحث می گذارد و با بیانی واضح، استدلال های له و ضد هر نظریه را با استناد به آثار اصلی فیلسوفان توضیح می دهد و با این وجود می کوشد تا حد امکان، کمترین آشنایی با مباحث فلسفی را پیش فرض بگیرد.
این کتاب اولین اثر از طرح کلان فلسفه نفس در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی است که به معرفی مباحث فلسفه ذهن اختصاص دارد.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۱ فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «مسئله ذهن و بدن» به بررسی خصوصیت های حالات ذهنی و شفافیت، اصلاح ناپذیری و مرجعیت نهایی پرداخته و ارزیابی آموزه های دسترسی اختصاصی و شفافیت و خصوصیت کل گرایانه حالات التفاتی و رابطه آنها با آگاهی را شرح داده است.
فصل دوم با عنوان «دوگانه انگاری» ضمن تبیین دوگانه انگاری جوهری و افلاطونی رابطه ذهن و بدن و مشکلات دوگانه انگاری را مورد تاکید قرار داده است.
نویسنده در فصل سوم با عنوان «نظریه این همانی ذهن و مغز» خلاصه ای از پیشینه تاریخی و پرهیز از اشکالات ابتدایی نظریه این همانی را بیان کرده و نقاط قوت نظریه این همانی و مشکلات نظریه این همانی را بررسی نموده است.
«رفتارگرایی تحلیلی» عنوان چهارمین فصل از کتاب حاضر است که در آن رفتارگرایی تحلیلی در مقابل رفتارگرایی روش شناختی و رفتارگرایی «شدید» همپل تبیین شده و رفتارگرایی «ضعیف» رایل و رد خصوصیت های «درونی» قائم به شخص برای حالات ذهنی به رشته تحریر درآمده است.
فصل پنجم با عنوان «کارکردگرایی» کارکردگرایی مابعدالطبیعی، نقاط قوت و مشکلات کارکردگرایی را تشریح کرده و اتاق چینی و مساله فقدان حیث التفاتی و کارکردگرایی آدمکی را بیان کرده است.
ششمین فصل از این کتاب با عنوان «جدی گرفتن آگاهی: یگانه انگاری غیر تحویلی» به دوگانه انگاری خصوصیت ها و یگانه انگاری غیر تحویلی، سرل و مساله ذهن و بدن و سه مشکل دوگانه انگاری خصوصیت ها اختصاص دارد.
نویسنده در فصل هفتم با عنوان «علیت روانی – فیزیکی» دلیل عمل بعنوان علت آن، یگانه انگاری غیر قانون مند و اشکالات یگان انگاری غیر قانون مند را بررسی نموده است.
«دیدگاه ارسطو» عنوان هشتمین فصل از کتاب مذکور است که در آن ماده و صورت، ارسطو و پسوخه و اِعمال و حامل قابلیت ها تبیین شده و آموزه عقل فعال و نقاط قوت پسوخه به نگارش درآمده است.
فصل نهم با عنوان «مسئله اذهان دیگر» ضمن بررسی استقرا و استدلال مبتنی بر تمثیل، حمله ویتگنشتاین به استدلال مبتنی بر تمثیل و مساله اذهان دیگر و ناممکن بودن زبان منطقاً خصوصی را بیان کرده و ناممکن بودن «پیروی از قاعده» ی خصوصی و چاره ناموفق پیتر استراوسن برای مساله اذهان دیگر را مورد تاکید قرار داده است.
فصل دهم با عنوان «این همانی شخصی بعنوان استمرار فیزیکی» مابعدالطبیعه و معرفت شناسی این همانی شخصی و تحویل گرایی و عدم تحویل گرایی را شرح داده و نظریه استمرار فیزیکی و استمرار فیزیکی و پیوند مغز را به رشته تحریر درآورده است.
«این همانی شخصی بعنوان استمرار روانی» عنوان یازدهمین و آخرین فصل از این کتاب است که در آن اعتراض رید به تبیین لاک و اعتراض باتلر به استدلال لاک بررسی شده و این همانی و بقا بدون استمرار فیزیکی و این همانی شخصی و عدم تحویل گرایی تبیین شده است.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب