در گزارش نور معرفت مطرح شد؛
دشمن در عملیات روانی از فضای احساس و تعصب بهره می برد
نور معرفت: به طور معمول ما در ارتباط با رسانه های اجتماعی منفعل بودیم و بجای این که فعال باشیم کوشیدیم به لطمه هایی که به وجود می آورد پاسخ دهیم.
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه- زینب حسینی روش: دنیای امروز دنیای ارتباطات است و ۷۵ %اوقات روزانه ما، صرف ارتباط با دیگران می شود. دولت های سلطه جو، خصوصاً آمریکا، برای دستیابی به اهداف تجاوزکارانه خود بوسیله عملیات روانی به کارگیری گروه قابل توجهی از کارمندان مجرب و کارآزموده و با استخدام متخصصان مجرب در عرصه های اجتماعی، روانشناسی ارتباطات، مردم شناسی و… تلاش می کنند اطلاعات مفیدی را از جامعه هدف به دست آورند. بوسیله اینترنت و فضای سایبری، ارتباطات انسانی و مناسبات اجتماعی بین افراد نیز مجازی می شود و انسان بدون محدودیت، ورای زمان و مکان و مرز، با هم نوع خود ارتباط برقرار می نماید. ارتباطاتی که می تواند محتوای سیاسی- اجتماعی، فرهنگی و عاطفی داشته باشد. امروزه از شبکه های اجتماعی مجازی که با سرعتی بی بدیل درحال گسترش بوده، مورد اقبال نسل جدید واقع شده است به عنوان ابزار عملیات روانی برای انقلاب های رنگین در کشورهای غیر همسو استفاده می شود. عملیات روانی همیشه برای تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار انسان های جامعه هدف وجود داشته، رقبا همیشه اهتمام کرده اند با تأثیر گذاشتن بر عقاید و رفتار طرف مقابل، او را ملزم به انجام کاری کنند که هدف آنها را تامین نماید.
بر همین اساس جهت بررسی چیستی عملیات روانی در شبکه های اجتماعی و راه مقابله با سوء استفاده مجریان عملیات روانی در این شبکه ها با حجت الاسلام مهدی مسائلی محقق و پژوهشگر به گفتگو پرداختیم که حاصل آنرا در ادامه می خوانید:
*شبکه های اجتماعی چیست؟ چرا تا این حد مهم است؟
شبکه های اجتماعی وسیله ارتباطی است که در عصر فعلی ظهور و بروز پیدا کرده و افراد مختلف بوسیله این تکنولوژی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با اشتراک گذاری هایی از جنس فکر و اندیشه، مدیا و تصویر و همین طور سایر امکانات جدید با یکدیگر مرتبط باشند. کاربران فضای مجازی بصورت شبکه ای به یکدیگر متصل بوده و با برجسته سازی اطلاعات یکدیگر، مبادرت به انتقال سریع اطلاعات یکدیگر می کنند. امروزه رشد و گسترش این امکانات سرعت گرفته با شتاب بسیار پیش می رود.
امروزه هر فرد به یک رسانه تبدیل گشته است و بصورت شبکه ای اطلاعات خودرا به دیگران انتقال می دهد و بر خلاف گذشته که رسانه هایی وجود داشت که مردم تنها اطلاعات اخبارشان را از آنها دریافت می کردند در عصر حاضر هر کسی می تواند به یک رسانه تبدیل گردد و وقتی در بستر شبکه های اجتماعی قرار می گیرند بسته به فعالیت و قدرت فکری و تحلیلی خودشان با استفاده از ابزارهای موجود می توانند این رسانه فردی را بزرگ تر کنند و افراد بیشتری را ذیل شبکه خویش قرار دهند.
*محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی چه خاصیت هایی دارد که طرف مقابل می تواند با همان محتوا اقدام به ایجاد عملیات روانی در شبکه های اجتماعی کند؟
شبکه های اجتماعی را باید تحلیل کرد. هر کدام از شبکه اجتماعی بسته به نیازهای مختلف افراد فعالیت می نمایند. به طور معمول ما در ارتباط با شبکه های اجتماعی منفعل بودیم و بجای این که فعال باشیم کوشیدیم به لطمه هایی که به وجود می آورد پاسخ دهیم. برای مثال اگر به پلت فرم ایکس (توئیتر) دقت کنیم می بینیم که این رسانه در تولید محتوای متنی کوتاه فعالیت می کند؛ امروزه مردم به اطلاعات گسترده ای نیازمند هستند و می خواهند آن اطلاعات را بصورت خلاصه و چکیده دریافت نمایند به همین دلیل می توان گفت پلت فرم ایکس را فضای گفتمان فرهیختگی نامید چونکه هر کسی نمی تواند تولید کننده محتوا باشد بعضاً ما در این فضا قضایا فعال نبودیم یا در شبکه های اجتماعی اینستاگرام که مدیا بیشتر غالب است در مقابل این نوع شبکه های اجتماعی منفعلانه عمل کردیم برای اینکه در این حوزه افرادی متن تولید می کردند که برای گفتمان دینی، سیاسی، فرهنگی و… ما لطمه زا بوده است.
ما نباید از نظر محتوا و سبک به روش مخالفان و رقبا عمل کرده و دنبال نماییم بلکه حق و حقیقت باید بیان شود. البته مخالفان و رقبا همیشه تلاش می کنند که در شبکه های اجتماعی جلوه ای از حق نمایی را داشته باشند اما لازم است ما حق نمایی خودرا در عمل و رویکرد رسانه ای به نمایش بگذاریم. گفتنی ست گاهی اوقات محدود کردن ها سبب می شود که ما نتوانیم حقیقت خودرا نشان دهیم و دشمن از آن سو استفاده نماید.
*روش های و شیوه های عملیات روانی در شبکه های اجتماعی را بیان کنید؟
جنگ و عملیات روانی نکته جدیدی نیست امروز باتوجه به پیشرفت تکنولوژی ابزارهای عملیات روانی جدید شده است بدین سبب عملیات و جنگ روانی از گذشته وجود داشته و دشمن همیشه تلاش نموده تا شایعات را در پوشش حق و حقیقت به مردم معرفی نماید. آنان برای رسیدن به اهداف خود از ابزارهایی چون دروغ بزرگ استفاده می نمایند چونکه هر چه دروغ بزرگ تر باشد انکار آن مشکل تر خواهد بود، همین طور دشمن در عملیات روانی شبکه های اجتماعی از فضای احساس و تعصب بهره می برد و سوار بر موج احساسات می شود. گاهی اوقات دیده می شود که برخی برای مقابله با عملیات روانی دشمنان در شبکه های اجتماعی از شیوه و روش باطل آنان بهره برداری می کنند در صورتیکه این راهکار درستی نیست. در صورتیکه راهکار مقابله با جنگ روانی دشمن در شبکه های اجتماعی آنست که اجازه دست یابی به اطلاعات را به خودی ها بیشتر بدهیم، گاهی اوقات افرادی که دلسوز جامعه بوده و حق محور هستند همان ها به اطلاعات دسترسی ندارند در صورتیکه می طلبد این افراد برجسته به رسمیت شناخته شوند بعضاً همین افراد توانسته اند شبکه هایی را به وجود بیاورند؛ بدین سبب اگر اطلاعات در اختیار این طیف قرار گیرد قادر خواهند بود بر محور حق به روشنگری بپردازند و با فضای روانی شایعه و بستر فضای مجازی فیک بازی و اخبار کذب مقابله داشته باشند. یا حتی می توانند مطالبی را به علت دسترسی آزاد به اطلاعات تحقیق و تفحص کنند و مطالبی را بصورت فعال در شبکه ها به وجود بیاورند که رقبا و مخالفان را در مقام انفعال قرار دهند نه این که ما در مقام انفعال باشیم.
* برای مقابله با این عملیات روانی در فضای حقیقی چه باید کرد؟
در حال حاضر باتوجه به شبکه هایی که در فضای مجازی وجود دارد ممکنست ارتباط ها را کانالیزه کنند و افراد را در فضای خاصی قرار دهند که از حقیقت جدا و شاید گرفتار اوهام شود و یک انقلاب هایی مجازی به وجود بیاید به شکلی که فرد فکر کند در عالم حقیقت همین مورد وجود دارد در صورتیکه این امر وجود خارجی ندارد. برای مثال در فضایی که سال قبل کشور با آن روبرو بود این امر بطورکامل مشاهده می شد برای اینکه برخی از افراد که در فضای مجازی هضم شده بودند تصور می کردند واقعاً یک انقلاب و تحولی به وجود آمده است. بدین سبب وقتی فعالین انقلابی و عرصه فرهنگی فضای مجازی در کنار هم قرار گیرند موجب می شود که رقبا نتوانند بر این فضا غالب شوند بدین جهت لازم است و تاکید می شود تا فعالیت خودرا در شبکه های اجتماعی گسترش دهیم و این امر مستلزم آن نیست که افرادی را مستقیماً استخدام نماییم یا هزینه ای به آنها پرداخت و یا همانند دشمن صفحات فیک تولید نماییم تا از این طریق بتوانیم گفتمان آنها را نقد نماییم، خیر، بلکه به افراد حقیقی که از جنس خودمان هستند اجازه دهیم تا در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند تا بتوانند آن فضای توهمی که دشمن به وجود آورده است را بشکنند و در این حوزه فضاسازی کنند.
در فضای حقیقی نیز لازم است این تحولات را به رسمیت بشناسیم و تسلط شبکه های اجتماعی بر افکار مردم را بپذیریم و حتی وارد یک آموزش هایی شویم؛ برای مثال در آموزش و پرورش که قسمتی از آن آموزش بوده و قسمت دیگرش پرورش است اگر بخواهیم نظام آموزش و پرورش فعال شود و منفعل باقی نماند لازم است یک سری آموزش ها را در حوزه شبکه های اجتماعی به جوان امروز ارائه دهیم تا نسل نوجوان و جوان شیوه برخورد و رفتار با شبکه های اجتماعی را بداند و به آن اطلاعات داده شود. اطلاعات هم نه به آن منظور که دانش آموزان را مدیریت فرهنگی نماییم بلکه روشی که وجود دارد و در تمام جهان ارائه می شود آنست که به سرعت افراد مؤثر معرفی و جوانب اخلاقی بیان شود. چنانچه ما در این فضا اخلاق محور، پاسخگو و حق گو باشیم بسیاری از تبلیغات سو را از بین می رود بدین سبب اهتمام نماییم این مساله را جز نکات آموزش و پرورشی و تربیتی و فرهنگی خودمان قرار دهیم و با سرعت بیشتری به جوانان انتقال دهیم.
*چنانچه در آخر نکته ای هست بفرمائید:
در فضای مجازی باید یک مقدار سیاست رسانه ای داشته باشیم؛ امروز دشمنان با یک سیاست خاصی وارد می شوند اما گاهی اوقات ما با احساس وارد این حوزه می شویم گاهی اوقات سیاست رسانه ای در این قضایا حکمفرما نیست و انعطاف رسانه ای از ناحیه ما در این فضاها وجود ندارد بواسطه این که رویکردهایی قبلاً بر آن تاکید داشتیم نمی خواهیم آن رویکردها را تغییر دهیم در صورتیکه فضای رسانه ای فضایی است که نیازمند انعطاف رسانه ای زیاد بوده تا بتوانیم در این شبکه ها رشد زیادی داشته باشیم.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب