گفتگو با كارگردان لولی
یک ریسک بزرگ برای یک فیلم اولی
نور معرفت: کارگردان فیلم «لولی» از نخستین تجربه ساخت فیلم داستانی بلند خود و ریسک هایی که برای ساخت این فیلم پذیرفته است، سخن گفت.
رضا فرهمند -کارگردان فیلم «لولی»- که به عنوان یکی از فیلمسازان اول در چهل وسومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفت و گو با ایسنا در مورد نخستین تجربه فیلم داستانی بلندش تصریح کرد: بنده با موضوع فیلم داستانی بلند بیگانه نیستم برای اینکه اغلب فیلم های مستندی هم که ساختم اولا بلند بودند و دوما داستانی را در فیلم روایت کردم. مستندهای من فقط مصاحبه محور نیستند و فیلم در یک خط داستانی حرکت می کند؛ همین سبک مستندسازی هم موجب شد که مرزی بین آثار مستند و داستانی در فیلم هایم وجود نداشته باشد، این امر سبب شد که تصمیم بگیرم فضای کاری خودم را تغییر بدهم.
این کارگردان اشاره کرد: من تابحال فیلم داستانی کوتاه هم نساخته بودم و به همین دلیل با یک فضای ناشناحته روبه رو بودم، بدین سبب از یک سو باید در یک فضای داستانی کامل حرکت می کردم و از طرف دیگر ریسک های زیادی را می پذیرفتم، البته قبل از این در مستندهای جنگی خودم ریسک های زیادی را متحمل شده بودم اما اینجا یک قدری فضا متفاوت می باشد.
فرهمند تصریح کرد: پس فضای فیلم داستانی بلند برای من ناشناحته و پر ریسک بود، ریسک کار من جایی بیشتر شد که سرمایه گذار و فیلمنامه نویس کار هم خودم بودم. در صورتیکه قبل از این به عنوان کارگردان در یک مستند حضور داشتم که قرارداد و سرمایه گذار داشت اما اینجا صفر تا صد کار با خودم بود و این برای یک فیلم ساز اولی خیلی دشوار است. در کنار فیلم اولی بودن و رفتن به سوی سینمای مستقل، در انتخاب بازیگران هم ریسک کردم و بجای انتخاب بازیگران سرشناس به سوی نابازیگر رفتم و از این جهت در جشنواره جزو معدود فیلم هایی هستیم که بازیگر سرشناسی در کارمان حضور ندارد.
این کارگردان ابراز کرد: من اهتمام کردم به ریشه های مستند وفادار بمانم وگرنه قبل از من مستندسازانی همچون محمد کارت و لاهوتی هم هستند که از مستند به فیلم داستانی بلند رفتند اما آنها در فیلم های خودشان هم سرمایه گذار داشتند و هم از بازیگران سرشناس استفاده کردند و من هم اساسا در فیلم دوم خودم به سوی بازیگران سرشناس می روم اما در فیلم اول اهتمام کردم قدرت خودم را محک بزنم.
فرهمند اشاره کرد: به نظرم فیلم «لولی» یک اتفاق جدید در جشنواره خواهد بود چون ما در فرم و روایت فیلم و همین طور انتخاب بازیگر متفاوت عمل کردیم. البته این ریسک پذیری من به خاطر مستندسازی بود. اساسا نابازیگر داشتن برداشت های شما را بیشتر می کند و ممکنست بازیگر تا پایان کار کنار شما نماند اما من ریسک را پذیرفتم و جواب هم داد.
این کارگردان اضافه کرد: ما در فرم کاملا متفاوت بودیم، من در مستندهای خود خصوصاً شرایط جنگی و سخت با دو دوربین کار کردم و در تدوین کات های سریع زدم اما در اینجا با دوربینی کاملا آرام همراه خواهید بود، ۸۰درصد فیلم پلان سکانس و تدوین آرام دارد و می توان گفت دوربین ما شخصیت دارد.
وی در مورد بازیگر نقش اول مرد و زن این فیلم اظهار داشت: در نقش اول مرد و زن پیشنهاد بازیگر خوب داشتیم اما من نابازیگر را انتحاب کردم تا خودم را محک بزنم، به هر حال هر کارگردان موظف به بازیگردانی و کارگردانی خوب است تا بتواند از بازیگر خود بازی بگیرد.
این کارگردان تصریح کرد: در انتخاب نقش اول مرد نیازمند یک شخصی بودیم که بتواند با لکنت حرف بزند، بازیگری که ما انتخاب کردیم یک نابازیگر بود که قبلا لکنت داشته ولی خوب شده بود، بقیه بازیگران تجربه فیلم کوتاه و تلویزیونی و حتی تئاتر داشتند اما بخش اصلی فیلم ما که حول محور بازیگر اول مرد است از یک نابازیگر استفاده کردیم که ریسک بزرگی بود.
فرهمند تصریح کرد: وقتی ما از نابازیگر استفاده می نماییم باید مراقبت نماییم که همه وزن فیلم روی بازیگر نباشد، بدین جهت موفقیت فیلم ما آنجایی است که قسمتی از کار روی دوش دوربین، موسیقی و حتی صداگذاری است. در حقیقت همکاران ما همه به زوایای مختلف فیلم فکر کردند.
وی اشاره کرد: وقتی شما بازیگر سرشناس دارید خیالتان از برخی موارد راحت است اما در اینجا ما در همه زاویا کار کردیم. صحنه ما سبک خودرا دارد و همه در کنار هم کار را جلو می برند و عناصر ما کامل هماهنگ هستند ولی ادای روشنفکری هم نداریم و همانند برخی فیلم اولی ها هیجان زده عمل نکردیم.
فرهمند درباب موضوع این فیلم اظهار داشت: موضوع فیلم ما کاملا اجتماعی با نگاه به فضاهای چندفرهنگی است، ما در این فیلم چند نفر به زبان ترکی، افغانی، فارسی و کردی داریم که دور هم جمع می شوند و با خرده داستان های خود حول محور داستان اصلی می چرخند و همه درگیر بازیگر اصلی که لکنت زبان دارد می شوند.
وی با اعلان اینکه یک سال و نیم درگیر ساخت این فیلم هستیم، اضافه کرد: خوشحالم که در این دوره جشنواره حضور دارم برای اینکه ما در این دوره همه نگاه هایی که در سینما وجود دارد را در جشنواره می بینیم و از این جهت ویترین امسال جشنواره کامل است.
فرهمند بیان کرد: جشنواره فیلم فجر جشن سینمای ایران است اما سال پیش به نظرم جشنواره سینمایی ایران نبود و ما با یک جشنواره دفاع مقدسی روبه رو بودیم و از این جهت خوشحالم که سال پیش فیلم ما به جشنواره نرسید.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب