حجت الاسلام حسینی قمی:
قناعت، عزت نفس و دوری از دنیا رمز پیروزی پیامبران الهی بود
به گزارش نور معرفت، کارشناس مذهبی اظهار داشت: عالمان ربانی که وارثان پیامبران هستند، نفوذشان در بین مردم باید با کلام، معنویت و اراده پولادین باشد، نه با تظاهر دل های مومنان را به سمت خدا هدایت کنند.
به گزارش نور معرفت به نقل از مهر، حجت الاسلام حسینی قمی در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه در ادامه تبیین درس هایی از نهج البلاغه به خطبه قاصعه امام علی مقابل السلام در ارتباط با موضوع تکبر و استکبار اشاره نمود و گفت: امیرالمومنین علی مقابل السلام در ادامه این خطبه در اشاره به داستان حضرت موسی و فرعون به انتها بد انسان های مستکبر اشاره می کنند.
وی اضافه کرد: زمانی که حضرت موسی (ع) بر فرعون وارد شدند، با او شرط کردند؛ اگر می خواهی ملک و عزتت دوام داشته باشد، باید به خدا ایمان بیاوری و فرعون در پاسخ با تمسخر به اطرافیانش گفت اینان برای من شرط می گذارند؛ فرعون باتوجه به تکبر، غرور، ثروت و قدرتی که در اختیار داشت، وضع فقیرانه حضرت موسی را مسخره می کرد.
حسینی قمی با اعلان اینکه مستکبران و طاغوت های عالم همیشه طبقات پایین را کوچک، ذلیل و حقیر می بینند، گفت: یکی از بهانه های فرعون و طاغوتیان در برخورد با انبیای الهی، همین فقدان ثروت و شوکت و نبود طلا و جواهرت بود؛ چونکه اینان طلا، جواهرات، ثروت و قدرت را از همه چیز با عظمت تر می بینند.
وی ضمن تاکید بر این که قدرت و ثروت هیچ عزت و برتری برای انسان نمی آورد، در ادامه تبیین فرازهایی از خطبه قاصعه اشاره کرد: امیرالمومنین علی مقابل السلام می فرمایند؛ خداوند متعال اگر می خواست می توانست زمانی که پیامبری را به رسالت مبعوث می کند، طلاها و گنج های ناب زمین و باغ های بزرگ را در اختیار او قرار دهد.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: امام علی مقابل السلام در ادامه خطبه قاصعه بر این نکته تاکید می کنند که ایمان به پیامبری که گنج ها و طلاهای ناب و حیوانات زمین در اختیارش باشد، ارزشی ندارد؛ چونکه این ایمان، ایمان به طلا، نقره و ثروت های دنیا و جبروت های ساختگی است.
وی با اعلان اینکه طاغوت ها در گستره تاریخ همیشه بدنبال ساختن شوکت و جبروت ظاهری بودند، اشاره کرد: طاغوت های عالم هیچگاه نفوذ معنوی در دل مردم نداشتند و همیشه با ثروت و قدرت خودرا در دل عده ای دنیازده و دنیاپرست جای دادند.
حسینی قمی تصریح کرد: وقتی حضرت موسی (ع) و هارون برای دعوت فرعون به یکتاپرستی رفتند، کسی او را به کاخ فرعون راه نمی داد؛ تا این که فرعون از احوالات حضرت موسی (ع) با خبر شد و برای خنده، سرگرمی و دست انداختن حضرت موسی (ع) اذن ورود داد. والا فرعون کسی نبود موسی و هارون را بپذیرد.
وی تمسخر مستضعفین و فقرا را رویکرد تمام طواغیت و فرعونیان تاریخ دانست و اشاره کرد: اگر پیامبری مبتنی بر شکوه و عظمت های ظاهری دنیا و مال و ثروت های زمینی به رسالت مبعوث می شد، ایمان آوردن به او ارزشی نداشت؛ آزمون الهی محقق نمی شد، پاداش دادن به خوبان معنا نمی یافت و وعده های الهی فایده ای نداشت؛ هنر این است که انسان به کلام انبیا ایمان بیاورد نه قدرت و شکوه ظاهری ایشان.
این کارشناس مذهبی به روایتی در ارتباط با دلیلهای بنا شدن کعبه در سرزمین سخت و خشک اشاره نمود و با تکیه بر این که گرمای طاقت فرسا و سخت سرزمینی که کعبه در آن قرار دارد، خود آزمونی الهی است تا انسان فقط و فقط بیت الله و خدا را ببیند.
حسینی قمی نهج البلاغه را دریایی از نورانیت معارف دانست و با اعلان اینکه خداوند متعال بجای قدرت، ثروت و جبروت ظاهری چهار موهبت به انبیای الهی داده است، تصریح کرد: انبیای الهی صاحبان قدرت در اراده هستند و با اراده ای پولادین در مقابل دشمنانشان که از نزدیک ترین افراد به ایشان بودند، ایستادند.
وی قناعت و عزت نفس و دوری از دنیا را رمز پیروزی پیامبران الهی توصیف نمود و اذعان داشت: عالمان ربانی که وارثان پیامبران الهی هستند، نفوذشان در بین مردم باید با کلام و معنویت و اراده پولادینشان باشد نه با تظاهر به قدرت، ثروت و جبروت ظاهری؛ بزرگان ما در طول تاریخ اینطور دل های مؤمنین را به سمت خدا هدایت نمودند.
این کارشناس مذهبی در ادامه به سیره علما در گذرگاه های مختلف تاریخی اشاره نمود و با تکیه بر این که زندگی عالمان بزرگترین تبلیغ برای ایشان است، اظهار داشت: اگر انبیای الهی قدرت های استثنایی و نیروهای فوق العاده و ملک وسیعی داشتند؛ ایمان به ایشان کاری نداشتند و فوری همه به ایشان ایمان می آوردند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به جایگاه باارزش چهل حدیث امام خمینی (ره) اشاره نمود و آنرا نه فقط نسخه بلکه داروی بیماریهای روحی انسان دانست و اضافه کرد: عمل به چهل حدیث اخلاقی مسیری روشن برای ساختن زندگی ایمانی است.
حسینی قمی به حدیثی نبوی مرقوم در چهل حدیث امام خمینی (ره) اشاره نمود و با اعلان اینکه کسی که به دیگران بگوید نابود و جهنمی هستید، خودش از دیگران به هلاکت نزدیک تر است، خاطرنشان ساخت: امام صادق مقابل السلام در روایتی می فرمایند؛ اگر کسی خودش را از دیگران بهتر بداند، جز مستکبرین است.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب