پژوهشگر مباحث دینی پاسخ داد:
مهم ترین زمان ادای دین به والدین در چه زمانی است؟
به گزارش نور معرفت قم مدیر گروه فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر قرآنی اظهار داشت: با اهمیت ترین وظایف ما رعایت حق والدین در سنین پیری و حتی بعد از مرگ آنان است و گفته شده اگر انسان بعد از مرگ والدین از آنها یاد نکند خداوند او را در زمره افرادی که عاق والدین شده اند قرار می دهد.
محسن قمرزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: در قرآن تعابیر مختلفی در ارتباط با نیکی و احسان به پدر و مادر مطرح شده بعنوان مثال در سوره مبارکه نساء چنین آمده " وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً " و در سوره مبارکه اسراء " وَ قَضی رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً " و آیه های دیگری از این قبیل جود دارد که بحث احترام به الدین را نشان داده است.
وی ضمن اشاره به این که نکته بسیار مهم درمورد وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً این است که در کنار آن بحث عبادت پروردگار مطرح شده، اضافه کرد: روایات گوناگونی وجود دارد که در آنها تاکید بسیاری در ارتباط با احترام به والدین و جایگاه احترام به والدین عنوان شده است؛ در همین راستا میتوان از این مورد چند برداشت مهم داشت یک آنکه کنار هم قرار گرفتن بعد پرستش پروردگار و از سویی هم احسان به پدر مادر نشان دهنده یک اهمیت احترام به والدین است که سیره خاندان انبیاء الهی و تاکید قرآن بر این امر است که برای آن یک جایگاه ویژه و اساسی قائل هستند.
مدیر گروه فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار، خاطرنشان کرد: این بخش از سوره مبارکه اسراء که می فرماید " فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ " بدین معناست که ریزترین مایه های اعتراضی را هم از انسان می گیرد و نشان داده است که انسان حق ندارد نسبت به پدر و مادر بی احترامی بکند؛ این مورد دال بر جایگاه بلند و بدون رقیب والدین در جهان هستی است.
وی افزود: فقط در یک جا از قرآن میفرماید " إِنْ جَاهَدَاکَ عَلَیٰ أَنْ تُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا " مبین این است که باوجود این که تو را بر شرک که به خدا وادار می کنند و در این مورد نباید از آنها اطاعت کرد باز هم حق بی احترامی نسبت به آنها را نداریم و باید با نهایت احترام با والدین معاشرت کنیم؛ به صورت کلی این تعابیر نشان از اهیمیت و جایگاه ویژه داشتن پدر و مادر در این خصوص است.
قمرزاده درمورد شباهت خداوند متعال از جهتی با پدر و مادر توضیح داد: در این که خداوند صاحب تمامی نعمت ها است شکی نیست ولی در ظاهر ما نعمت ها را در زندگی از دستان پدر و مادر می گیریم، یعنی خداوند عامل نعمت های الهی است و والدین در ظاهر یکی از عامل های موثر رسیدن آنها به دست ما هستند.
وی ادامه داد: خداوند متعال انسان را به وجود می آورد ولی به ظاهر پدر و مادر هستند که به واسطه ازدواج و ارتبارطشان در به وجود آمدن انسان موثرند، خداوند متعال بی منت نعمت می دهد پدر و مادر هم بی منت نعمت های الهی را در اختیار فرزند قرار می دهند، خداوند هیچگاه نعمت خویش را از بنده دریغ نمی کند و پدر و مادر هم هیچگاه از فرزند خود چیزی را دریغ نمی کنند، خداوند غنی و بی نیاز است و هیچ گاه به نعمت های بنده دست درازی نمی کند و والدین هم حتی اگر به آن نیاز داشته باشند هم دست درازی نمی کنند.
مدرس حوزه و دانشگاه اظهار نمود: خداوند متعال بخاطر جایگاه بلند خود و شباهت هایی که از جهاتی والدین با خالق هستی دارند، هرچند که به کار بردن اصطلاح شباهت هم به لحاظ فنی اشتباه است ولی به لحاظ مفهومی مقایسه ای است که خود خداوند به واسطه کنارهم قرار دادن جایگاه احترام به خودش و والدین، اجازه این کار را داده است.
وی ضمن تاکید بر این که در روایات نقل شده بهترین عمل ها نیکی به پدر و مادر است، افزود: در یک روایت آمده است که در سالهای ابتدایی بعثت پیامبر (ص) آن حضرت فرشی را پهن می کند و روی آن می نشیند و در آن هنگام همسر حلیمه نزد ایشان می آید و ایشان به یاد مهربانی های وی می ایستد و به او احترام بسیاری می گذارد، این درحالی است که او پدر رضائی پیامبر بوده، سپس بعد از آنکه خود حلیمه وارد می شود حضرت فرش را بیشتر پهن می کند تا حلیمه که مادر رضائی ایشان به حساب می آید بر روی آن بنشیند؛ با کنار هم قرار دادن همه این موارد درمیابیم که پدر و مادر در عالم هستی جایگاه ویژه ای دارند.
قمرزاده ضمن اشاره به رساله امام سجاد(ع) اظهار داشت: در بخشی حقوق خانواده این رساله به این مطلب اشاره شده که پدر و مادر ریشه و اصل فرزند هستند و او شاخه و فرع آنها به حساب می آید، ازاین رو هرچیزی که تو را شادمان ساخت بدان آن نعمت را از آنها داری و خداوند را برای آن سپاسگزار باش.
وی ادامه داد: مهم ترین وظایف ما رعایت حق والدین در سنین پیری و حتی بعد از مرگ آنان است و گفته شده اگر انسان بعد از مرگ والدین از آنها یاد نکند خداوند او را در زمره افرادی که عاق والدین شده اند قرار می دهد.
پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: بنا بر فرمایشات امام سجاد (ع) والدین هشتاد حق نسبت به فرزندان دارند که ده حق آن در ارتباط با تن اوست، ده حق در ارتباط با زبان است که چگونه با آنها سخن بگوید، ده حق برای قلب است که چگونه قلبا دوستشان بدارد، ده حق برای مال است و چهل حق هم پس از وفات دارند.
وی افزود: رسول خدا (ص) می فرماید که شبهای جمعه والدین ندا می کنند و انتظار می کشند، به در خانه فرزندان می روند، با حسرت و اندوه آنها را صدا می کنند و می گویند فرزندان من برای من رحمت کنید که من در زندانی محکم و استوار و در غم محنت گرفتاریم و شما برای ما هدیه و صدقه بدهید.
منبع: نور معرفت
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب