یك استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان:
پیامبر(ص) مفهوم انسان را باز تعریف کرد
به گزارش نور معرفت اصفهان یک استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: پیامبر(ص) با بعثت خود مفهوم انسان را باز تعریف کرد و موجب شد تا انسان خدا را بعنوان یک حقیقت و کمال بی نهایت بشناسد.
حجت الاسلام مجتبی سپاهی با تبیین مفهوم بعثت بعنوان یک درس عمیق انسان شناسانه برای بشر در تمام دوران ها، اظهار نمود: در موضوع مبعث، اراده الهی این بود که یک تحول ساختاری، فکری، شخصیتی و روحی در انسانیت انسان ایجاد شود و طبیعی است که وقتی انسان ها بخواهند حرکت یا تحولی در خود ایجاد کنند، فردی از میان آنها برگزیده می شود که قبل از این موفق به ایجاد یک تحول عمیقِ برآمده از یک ارتباط با عالم ملکوت و غیب در وجود خود شده باشد.
وی در توصیف شخصیت چنین انسانی، افزود: فردی که یک تحول عمیق برآمده از غیب را تجربه کرده، گرفتار نوعی بعثت و برانگیختگی فراگیر شخصیتی در تمام ابعاد وجودی خود می شود، او تعمق در عالم ملکوت و سیر و سفرهای درونی را درک می کند و به ارتباط با ذات اقدس الله می رسد، چنین فردی مجموعه اتفاقاتی را تجربه می کند که برای انسان های معمولی دیگر قابل تصور نیست.
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان در توضیح خاصیت های حضرت محمد(ص) افزود: پیامبر در درجه اول گیرنده وحی است، او خبرهای وحیانی را به بشر عرضه می کند، اخباری که لزوما عجیب و غریب هم نیستند، چون گاه مردم فکر می کنند، پیامبر کسی است که خبرهای عجیب و غریب می آورد، در صورتیکه او هم انسان است، اما انسانی که توانسته تحول جدیدی را در خود بوجود آورد آن هم درست در دورانی که بشریت به کلی از خود غافل شده است.
سپاهی اشاره کرد: پیامبر(ص) درست در زمانی که دانشمندان و اندیشمندان و حتی عالمان تجربی توانایی درک چیزی فراتر از حقایق طبیعت نداشتند به رهاورد با ارزشی از عالم غیب دست یافتند؛ پیامبران با گذر از عالم طبیعت و ورود به عالم ملکوت گویا تمام سرنوشت بشر را از اول تا آخر مشاهده کرده اند؛ مشاهداتی که به امر الهی صورت می گیرد؛ "الله أعلم حیث یجعل رسالته".
وی افزود: خدا عالم است و بس؛ یعنی تنها کسی که تمام رسالت از آن او بوده، خداوند است و تنها کسی هم که می تواند پیام خدا را آنگونه که است و آنگونه که خدا می خواهد به بشر تجلی دهد، بدون آنکه کلمه ای به آن اضافه یا بکاهد، پیامبرِ خدا است.
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان، اشاره کرد: پیامبر(ص) ابتدا به مقام عبودیت می رسد، چهره زیبای عبودیت را در خود متجلی می کند و سپس خداوند می فرماید ما چنین کسی را رسول خود قرار دادیم، یعنی کسی که برای مردم پیام می آورد.
پیام بعثت پیامبر، جهان شمول است
سپاهی درباره خاصیت های پیام پیامبر باتوجه به آیه شریف "وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ" توضیح داد: خداوند در قرآن می فرماید مردم بدانید که پیامبر شما از هوا و علم خود یا نزد غیر خدا سخنی نمی گوید بلکه "إن هو إلا وحی یوحی" سخن او وحی است، از طرف خدا است، گویی پیامبر جام وجودی دارد که بازتاب دهنده عالم ملکوت است و گویی کلیت سرنوشت بشر با هدف شناخت ماهیت او به وجود می آید.
وی با اعتقاد بر این که پیام بعثت پیامبر، جهان شمول است و در قاب زمان و مکان نمی گنجد، اشاره کرد: پیامبر مبعوث می شود تا پیامی را به بشر عرضه کند، بشری که می تواند در ۱۴۰۰ سال قبل زندگی کند، یا تجربه زیست قبل و بعد از آنرا داشته باشد.
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان بشر عصر حاضر را مورد تاکید ویژه قرار داد و افزود: بشر امروز در اوج تمدن و علم زندگی می کند، تصرفات و سفرهایی در طبیعت دارد، اما همین بشر از درک سیر انسانی خود عاجز است، نمی داند باید چه بکند، او شاید با علم بر قوانین و نیروهای طبیعت چیره شود، اما با توسل بر همین علم نمی تواند بر خود مسلط شود یا خودرا کنترل کند، انگار که این علم مانند اسلحه ای در اختیار او قرارداده شده، اما نمی داند باید با آن چه کاری انجام دهد.
سپاهی با طرح این سوال که "انسان واقعی کیست و چه خاصیت هایی دارد" اظهار داشت: علم نمی تواند تصویری واقعی از انسان کامل ترسیم کند، آیا انیشتین یا نیوتن انسان کامل هستند؟ در روانشناسی آیا فروید یا ویلیام گینز انسان کامل هستند؟ در جامعه شناسی آیا ماکس وبر انسان کامل است؟ از فیلسوفان آیا هایدگر انسان کامل است؟ با وجود تمام مکتب های فلسفی اما از هایدگر گرفته تا کانت، دکارت یا ویتگنستاین و دیگران نتوانسته اند تعریف یا توصیف جامعی از انسان کامل را به تصویر بکشند.
وی افزود: بررسی پدیدارشناسانه یا روانشناسانه بر جوامع نشان میدهد که گویی آنها در جست وجوی یک گمشده هستند، همین بررسی ما را به تکاپو برای یافتن پاسخ این پرسش می کشد که انسان ایده آل کیست؟ سوالی که از شروع آفرینش تا حالا ذهن فلاسفه و عالمان را به خود مشغول کرده است، انسان واقعی کیست؟ ما هستیم، انسان واقعی آن سیاه پوست اهل آفریقا است؟ یا آن فقیر یا حتی فردی که بهترین ماشین را دارد و با بهترین هواپیما سفر می رود؟
این استاد معارف اسلامی دانشگاه اصفهان با اعلان اینکه بعثت دو رهاورد برای بشر داشته است، توضیح داد: بعثت راه و رسم انسانی شدن را در قالب پیام های انسانی به بشر آموخت و انسان را به لزوم توجه به شریعت راهنمایی کرد، اینگونه که اگر کسی به ظاهر و باطن شریعت عمل کند، عمل کردن به مفهوم اقتدای از صمیم قلب کردن؛ مثل آنست که به وجود پیامبر اکرم عمل کرده باشد پس خُلقش هم قرآنی و پیغمبری می شود.
سپاهی با اعتقاد بر این که روشنی مستمر مسیر پیامبر، برکت بزرگ بعثت او است، در توضیح رهاورد دوم بعثت پیامبر اکرم (ص) افزود: اساس بعثت پیامبر، معنابخشی به خدا بود، این که بشر به پاسخ این سوال رسید که "خدا کیست" و خودرا از تفکرات جاهلیت قبل از پیامبر نجات داد، بشری که اسیر بت ها و به تعبیر دقیق تر اسیر خیالات خود شده بود کما این که بشر امروز نیز اسیر تکنولوژی و مقام و شهوت است، بعثت ذهن انسان را نسبت به این سوالات باز کرد که چرا انسان ها این قدر بت می پرستند؟ چرا خودرا می پرستند؟ و چرا در اسارت خیال هستند؟
وی اشاره کرد: پیامبر با بعثت خود هم مفهوم انسان را باز تعریف کرد و هم موجب شد تا انسان خدا را بعنوان یک حقیقت و کمال بی نهایت و الهه ای که بشربه دنبال او است بشناسد، پیامبر با بعثت خود پیوند میان انسان و خدا را به بشریت ارمغان داد و بر ما واجب کرد تا این بعثت را در خود نهادینه نماییم.
خبرنگار: ندا دستان
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب