گفت وگوی آیت الله میرعمادی با نور معرفت؛
سیره حکومتی و فردی پیامبر اعظم
به گزارش نور معرفت مولف کتاب اسوه حسنه ضمن بازخوانی سیره حکومتی و فردی پیامبر اعظم، اظهار داشت: حکومت پیامبر اکرم(ص) حکومت بر دل ها بود، آن حضرت در تمام مراحل زندگی اخلاق را محور حرکت خود قرار می داد.
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: ایام رحلت نبی مکرم اسلام بهانه ای شد برای گفت و گو با سید احمد میرعمادی مؤلف کتاب «اسوه حسنه» تا بستری برای بازخوانی سیره پیامبر صلی الله مقابل و آله و سلم باشد.
کتاب «اسوه حسنه» پژوهشی درباره سیره پیامبر اعظم است که در آن با استفاده آیات قرآن، روایات و متون تاریخی گوشه ای از سیره آن حضرت در ابعاد مختلف معرفی شده است.
اخلاق شخصی و فردی پیامبر اعظم (ص)، ازدواج و خانواده در سیره پیامبر (ص)، سیره عبادی پیامبر (ص) و جلوه های عبادت در سیره نبوی، اخلاق اجتماعی پیامبر (ص) ازجمله بخش های این کتاب است. همین طور در بخش های پنجم تا هفتم این کتاب به مباحثی چون سیره آموزشی پیامبر اعظم (ص)، کوشش های اقتصادی در سیره نبوی و روش حکومتی رسول خدا (ص) اشاره شده است.
مشروح گفتگو با مؤلف این کتاب را در ادامه می خوانید.
تهی شدن عرصه سیاست از اخلاق
آیت الله سید احمد میرعمادی در گفتگو با خبرنگار مهر به «سیره حکومتی» پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم اشاره نمود و اظهار داشت: حکومت های امروز دنیا متأسفانه از تعالیم انبیای الهی کمتر بهره گرفته و به طور معمول سیاستمداران به سمت تامین منافع شخصی گروهی و حزبی و نظریه پردازی های بشری سوق داده شده اند.
وی افزود: پشتوانه فکری این سیاست ها سرمایه داری افسارگسیخته، لیبرالیسم، اومانیسم و سکولاریسم است که عرصه سیاست را به کلی از اخلاق تهی ساخته اند.
سه اصل حکومتی پیامبر اکرم
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم روش حکومتی خودرا بر پایه سه اصل «پایبندی به اخلاق، قانون و عدالت» قرار داد.
آیت الله میرعمادی تصریح کرد: ایشان معیارهای حکومت رانی ضابطه مند، شایسته سالار، اخلاق مدار و عدالت محور را مطرح نمودند و درنتیجه اسوه و الگو برای همه حاکمان شدند.
وی به اصل «عدالت محوری» اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم حاکمی عادل بود و عدالت را در تمام ابعاد آن شامل عدالت اجتماعی، عدالت فردی، عدالت قضایی، عدالت خانوادگی و غیره رعایت می کرد.
آیت الله میرعمادی تصریح کرد: ازنظر پیامبر اکرم ملاک حکمرانی عدل است و همین محکم ترین بنیانی بوده که حکومت بر پایه آن استوار است.
ملاک عملی پیامبر اعظم حق و عدالت بود
وی با اشاره به اینکه به طور معمول روش حکومت داری حاکمان در دنیا سه گونه است، اظهار داشت: در حکومت «مستبدانه»، دیکتاتورها برای ملت ها ارزشی قائل نیستند و با زور بر مردم و خردمندان حکومت می کنند.
حکومت داری با عدل و داد یکی از نقاط درخشان حیات پیامبر اعظم صلی الله مقابل و آله و سلم است این مؤلف و نویسنده کتاب افزود: در حکومت «فریبکارانه» حاکمان مردم را از توجه به کارهای اساسی بازمی دارند و به یک سری چیزهای بی ارزش سرگرم می کنند و بذل و بخشش های فراوانی انجام می دهند به طور معمول این نوع حکومت ها به دشمن باج می دهند تا بر دوست بتازند.
آیت الله میرعمادی اضافه کرد: در حکومت «عادلانه»، حاکم فردی مسئول است که می خواهد حق و عدالت برپا شود و حکومت داری با عدل و داد یکی از نقاط درخشان حیات پیامبر اعظم صلی الله مقابل و آله و سلم است، آن حضرت در مدت کمتر از ۱۰ سال از حکومتش در مدینه ثابت کرد که ملاک عملی او حق و عدالت است و در اجرای حق و عدالت هیچ نوع سستی و کوتاهی نمی کنند.
قانون مداری و قانون پذیری از فاکتورهای مهم موفقیت پیامبر
وی همین طور به اصل «قانون مداری و شایسته سالاری» اشاره نمود و تصریح کرد: هیچ انسانی در اجتماع بدون قانون نمی تواند زندگی کند و تصور جامعه بی قانون وحشتناک است، از همین رو پیامبر اکرم صلی الله مقابل وآله و سلّم از همان شروع رسالت کوشید تا اصحاب به رعایت قوانین و مقررات الهی پایبند باشند حتی خود آن حضرت در رعایت قوانین و مقررات همیشه پیش قدم بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: اساساً یکی از فاکتورهای مهم موفقیت پیامبر در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی قانون مداری و قانون پذیری ایشان بود. آن حضرت اجازه نمی داد کسی به حریم قانون تجاوز کند و با قانون شکنان به شدت برخورد می کرد، سیره ایشان اجرای قانون و شایسته سالاری در حکومت بود و آن بزرگوار اجرای قانون را از نعمت باران هم مفیدتر می دانست.
حکومت پیامبر اکرم حکومت بر دل ها بود
آیت الله میرعمادی در ادامه سخنان خود به اصل «اخلاق محوری» اشاره نمود و اظهار داشت: حکومت پیامبر اکرم حکومت بر دل ها بود، آن حضرت در تمام مراحل زندگی اخلاق را محور حرکت خود قرار می داد.
شعار «المسلمون عند شروطهم، لادین لمن لا عهد له» اساس حکومت پیامبر اکرم را تشکیل می داد وی با اشاره به اینکه ایشان در امر حکومتی پایبند به عهد و پیمان بود، اضافه کرد: شعار «المسلمون عند شروطهم، لادین لمن لا عهد له» اساس حکومت پیامبر اکرم را تشکیل می داد.
این محقق و پژوهشگر حوزوی عنوان کرد: ایشان داشتن سعه صدر را برای مدیریت اجتماع و کنترل موج های سنگین مشکلات و سختی ها و عبور از موانع و چالش ها ضروری می دانست و سعه صدر روش دائمی آن حضرت بود.
آیت الله میرعمادی اضافه کرد: حفظ کرامت و عزت انسانی، دور کردن انسان ها از ذلت و خواری و رعایت حقوق افراد یکی از آموزه های برجسته در سیره نبوی است. از دیدگاه پیامبر اکرم انسان مجاز نیست ذلت بپذیرد و گوهر کرامتش را منکوب کند و اگر از روی میل و رغبت ذلت و خواری را بپذیرد از حوزه پیروی پیامبر آل پیامبر خارج خواهد شد.
تشریح «سیره فردی» پیامبر اسلام
وی در ادامه سخنان خود با تشریح «سیره فردی» پیامبر صلی الله مقابل و آله و سلم، اظهار داشت: انسان ها برای رفع نیازهای شخصی و غریزی خود رفتارهایی انجام می دهند ازجمله خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، سخن گفتن، نظافت و آراستگی و کارهای دیگر از این قبیل که چگونگی این رفتارها نمایانگر شخصیت آنها و بازتاب عقاید و اندیشه های ایشان است.
وی افزود: خداوند متعال که پیامبران خودرا برای تربیت و تزکیه مردم برانگیخت الگوی برتر را پیامبر اکرم صلی الله مقابل و آله و سلم قرار داد تا همگان در همه رفتارهای خود از ایشان تبعیت کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: رفتارهای فردی که تاریخ از پیامبر اسلام ثبت کرده و در منابع و متون دینی نیز موجود است نمونه هایی زیبا و اعجاب انگیز بوده که برای همه انسان ها در همیشه تاریخ اسوه حسنه و راهنمای نجات بخش است.
آیت الله میرعمادی بیان کرد: آن بزرگوار لباس ساده ای داشت هرچه مباح و پاک بود به تن می کرد و به نوع پوشاک توجهی نداشت فقط سادگی و نظافت آن مهم بود.
وی اظهار داشت: در زمانی که بزرگان بر مرکب خاصی سوار می شدند تا با آن به دیگران فخرفروشی کنند رسول خدا بر هر چه ممکن بود سوار می شد و اگر پیاده ای را در مسیرش می دید بر مرکب خویش سوار می کرد.
رسول اکرم در عین ساده زیستی، جلال و هیبت خاصی داشت
آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه ایشان به نظافت و پاکیزگی و آراسته بودن ظاهر بسیار اهمیت می داد، عنوان کرد: ایشان زندگی ساده و بی آلایشی داشت و زرق وبرق و تجملات را از خود دور می کرد و قناعت را سرلوحه خویش ساخته بود.
این محقق حوزوی افزود: او با تواضع بسیار بر زمین می نشست، زیراندازش حصیر بود و بالش چرمی که با لیف خرما پر شده بود زیر سر می گذاشت.
وی اضافه کرد: هیچ گاه سه روز متوالی از نان گندم سیر نخورد و هیچ گاه متکلف و سربار کسی نبوده است و زحمت برای کسی درست نمی کرد.
آیت الله میرعمادی بیان کرد: ایشان به بوی خوش بسیار علاقه داشت بطوریکه گفته شد که یک سوم درآمدش را صرف خرید عطر و مواد خوشبو می کرد تا آنجا که از بوی عطر آن حضرت معلوم می شد که از چه محلی عبور کرده است.
وی با اشاره به اینکه حضرت رسول اکرم با فقرا و نیازمندان هم نشینی داشت و بر سر سفره آنان می نشست و هیچ گاه فقیری را تحقیر نکرد، افزود: ایشان از هیچ سلطانی هراس نداشت مستمندان و پادشاهان را با یک روش به توحید دعوت می کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: رسول اکرم در عین ساده زیستی در خوراک و پوشاک و مرکب، جلال و هیبت خاصی داشتند و در بین اصحاب بسیار عزیز و گرامی بودند.
مؤلف کتاب «اسوه حسنه» اظهار داشت: در این کتاب سیره فردی پیامبر را در هشت بخش و سیره حکومتی پیامبر را در ۱۲ بخش موردبحث قرار داریم که علاقه مندان می توانند به این کتاب مراجعه کنند.
منبع: nooremarefat.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب