شیخ یوسف جمالی :
عید فطر نمایش روحیه معنویت، مواسات، همراهی و همدلی است
به گزارش نور معرفت، استاد حوزه و دانشگاه اهل سنت اظهار داشت: عید فطر، عید و شادی همه مسلمانان است و این شادی با عبادت ارتباط مستقیمی دارد و مسلمانان در این روز با اقامه نماز، شکر این عنایت الهی را بجای می آورند.
خبرگزاری مهر–گروه دین و آیین–فاطمه علی آبادی: عید سعید فطر عید بزرگ روزه داران و مؤمنانی است که پس از یک ماه بهره گیری از خوان گسترده الهی و برای جلب رضای خداوند از گناهان دوری کرده و در مقابل هواهای نفس و شیطان پیروز شدند و الان در این روز بزرگ جشن می گیرند و از خداوند اجر و پاداش یک ماه صبر و بردباری و صیام را می گیرند.
در بین مسلمانان دو عید مهم بزرگ مانند عید سعید فطر و عید قربان بسیار حرمت و جایگاه والایی دارد. به همین دلیل و به مناسبت عید سعید فطر برای آشنایی بیشتر با فلسفه و فضائل این عید سعید با شیخ یوسف جمالی استاد حوزه و دانشگاه اهل سنت به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
شیخ یوسف جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر درباره فضیلت این روز عظیم، گفت: پروردگار در آخر آیات صیام به نکات مهمی اشاره می کند و می فرماید این زمان و ایام ها معدود و کوتاه است و انسان در آخر این زمان اندک وظیفه دارد تکبیر الهی را بجای آورد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اعلان اینکه اعیاد مسلمانان تعبدی است، عنوان کرد: برخلاف خیلی از اعیاد و جشن های ملی و فرهنگی کشورهای مختلف که در بعضی مکاتب و کشورها برگزار می گردد و با عبادت ارتباط ندارد، اعیاد اسلامی با عبادت ارتباط نزدیک و مستقیم دارد برای مثال عید سعید فطر پس از روزه ماه رمضان و عید سعید قربان با انجام حج تمتع هم راه است که هر یک از این اعمال عبادی با مبانی اسلام ارتباط نزدیکی دارد.
پیامبر اکرم (ص) درباره عید سعید فطر چه فرمودند؟
وی با تاکید بر این که عید سعید فطر و قربان هر دو با اصل قرآن کریم که برنامه اساسی مسلمانان شمرده می شود ارتباط دارد، اظهار داشت: خداوند در ابتدای سوره روزه می فرماید شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن …؛ رمضان ماه نزول قرآن کریم است و مسلمانان بعد از آن که موفق شدند در این ماه بندگی خدا را بجای آورند اختتام آنرا جشن می گیرند. یکی از با اهمیت ترین دلیلهای جشن عید سعید فطر شروع نزول قرآن و همین طور فلسفه جشن عید سعید قربان مربوط به اختتام نزول قرآن می شود؛ بدین سبب ابتدا و انتهای نزول قرآن کریم را مسلمانان جشن می گیرند.
این نویسنده و پژوهشگر اهل سنت به تبیین مشروعیت شادی و خوشی در اسلام پرداخت و عنوان کرد: اسلام هیچ گاه دین غم، حزن و اندوه نیست بلکه دین شادی، سرزندگی نشاط و حیات است. آدمی بصورت فطری طالب شادی و نشاط بوده و همیشه مستلزم داشتن روحیه شاد و سرزنده است حال چه خوب که این شادی و نشاط در رابطه با عبادت و دیگر امور عبادی مسلمانان باشد بدین سبب شادی مشروع آن هم در راه بندگی پروردگار مطلوب اسلام بوده و اساس عید فطر نیز بر همین مبنا استوار است.
شیخ جمالی با استناد به روایتی، گفت: نقل شده زمانی که پیامبر اکرم (ص) وارد مدینه شدند متوجه روزی شدند که مردم در آن روز جشن می گیرند و فلسفه این جشن را جویا شده و می فرمایند هر قومی عیدی دارد و ما مسلمانان نیز دو عید قربان و فطر را داریم؛ این کلام گوهربار تاکید بر مشروعیت عید سعید فطر و قربان دارد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: معمولاً برای عید سعید فطر روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل می شود که البته سند آن زیاد معتبر نیست اما تاکید دارد انسان در روز عید سعید فطر از خداوند متعال جایزه خودرا می گیرد، در حقیقت انسانی که بندگی خدا را بجای آورده در آخر ماه شاد و خرسند خواهد بود. البته احادیث دیگری نیز وجود دارد برای مثال نقل شده که حضرت در این روز عظیم الشأن بهترین لباس های خویش را بر تن می کردند و به دیگران نیز سفارش داشتند بهترین و تمیزترین لباس هایشان را بپوشند و از بجای آوردن صله رحم و دستگیری از نیازمندان غفلت نکنند.
این نویسنده و پژوهشگر دینی در بخش دیگری از سخنان خود درباره زکات فطریه، اشاره کرد: زکات فطریه یکی از زیبایی های دین اسلام است. از یک بعد بخواهیم به فلسفه پرداخت زکات فطره بنگریم این است که شاید روزه انسان روزه دار در ماه مبارک رمضان نقص و ایرادی داشته باشد اما با اتمام ماه مبارک به جهت اینکه بتواند آن نقایص و کمبودها را رفع کند زکات و فطریه پرداخت می کند.
عید فطر؛ عیدی بین المللی
شیخ یوسف جمالی افزود: همین طور از بُعد دیگر، عید فطر روز جشن و خوشی ملی و همگانی شمرده می شود و در حقیقت یک عید بین المللی است و چون امکان دارد عده ای به خاطر داشتن ثروت و سرمایه و تعدادی دیگر نیز به سبب فقر و تهی دستی در این روز عظیم خوشحال و یا ناراحت باشند خداوند متعال زکات فطره را بر همگان واجب ساخت تا در این روز عید همه مسلمانان همچون مستمندان و نیازمندان نیز شاد و خوشحال باشند، چونکه قسمتی از این شادی ها شادی مادی است و نمی توان این مساله را کتمان و مخفی کرد.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حتی در روز عید قربان بسیار واضح تر رسول الله (ص) می فرمایند ایام تشریق، ایام خوردن و نوشیدن است؛ در حقیقت خوردن، نوشیدن و پوشیدن جزئی از شادی و خوشی انسان است که نمی توان آنرا نادیده گرفت به همین دلیل اسلام و شرع برای آنکه همه انسان ها با هم خوشحال باشند تاکید دارد که در آخر ماه مبارک رمضان مسلمانان مقداری از مال خودشان را با عنوان زکات فطره به فقرا و نیازمندان بدهند تا همه در این روز شاد باشند؛ عید فطر نمایش روحیه معنویت، مواسات، همراهی و همدلی است.
وی با بیان حدیثی از پیامبر رحمت عنوان کرد: حضرت می فرمایند مؤمنان همانند جسم واحد هستند؛ اگر عضوی از بدن بیمار شود دیگر اعضا نیز از آن بیماری رنج می برند بر این اساس اگر در جامعه ایمانی فقیری غمگین باشد این غم و اندوه سایرین را نیز ناراحت می کند بدین جهت مؤمنان در روز عید سعید فطر مبادرت به پرداخت زکات می کنند تا همه همچون فقرا و تهیدستان نیز خوشحال باشند.
جمالی در بخش دیگر به نماز عید سعید فطر اشاره و بیان داشت: عید فطر، عید و شادی همه مسلمانان است و همانطور که در مقدمه عنوان شد این شادی با عبادت ارتباط مستقیمی دارد و مسلمانان شادی خودشان را در این روز با اقامه نماز ابراز می کنند طوری که همه در این روز خودرا به میعادگاه عبادت می رسانند تا در مقابل معبود سر تعظیم فرود آورند و در ابتدای امر خدای متعال را شاکر باشند که این خوشی را به آنان عنایت فرموده است.
نماز عید سعید فطر؛ مظهری از مظاهر قیامت
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که نماز عید فطر مظهری از مظاهر قیامت است، اظهار داشت: در این روز همه مؤمنان به سمت میعادگاه حرکت می کنند همانطور که در روز قیامت بعد از دمیده شدن بر صور انسان ها به سمت جایگاه می روند تا جزا و پاداش اعمالی که در عالم دنیا انجام دادند را دریافت نمایند در عید فطر نیز مسلمانان با روئیت هلال ماه شوال و اتمام ماه رمضان در هر نقطه و شهری که هستند به سمت یک مرکز حرکت می کنند تا نتیجه اعمال خودرا بگیرد.
نویسنده و پژوهشگر اهل سنت اضافه کرد: پس از اتمام ماه بندگی انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند دسته نخست افراد شرمنده ای هستند که در ماه رمضان بندگی خدا را بجای نیاوردند و نتوانستند سربلند و خوشحال از این ماه بیرون بیایند و دسته دیگر کسانی هستند که در این ماه سرسپرده بندگی خدا بودند و بندگی پروردگار را بجای آوردند آنان در این روز شاد هستند و برای شکرانه و دریافت مدال بندگی در پیشگاه حضرت حق حاضر می شوند و در برابرش سر تعظیم فرود می آورند.
جمالی عید سعید فطر و همین طور عید قربان را بیان کننده هویت اسلام و مسلمان دانست و اشاره کرد: لازم است رسانه ها در انعکاس و شناساندن بزرگی این اعیاد بسیار تلاش کنند تا مبادا این اعیاد در مناطق اسلامی مورد کم توجهی قرار گیرد چونکه اعیاد اسلامی بیان کننده هویت مسلمانان است و باید بصورت ویژه به آن توجه و پرداخته شود. بدین سبب هر یک از این اعیاد بیان کننده شعائر دین الهی بوده و هر کسی در مقابل شعائر الهی سر تعظیم فرود آورد بیان کننده تقوا بوده و امیدوار هستیم این عید سعید بر همه مسلمانان مبارک باشد.
امت اسلامی باید بیزاری خود از اقدامات صهیونیستی را اعلام کند
این استاد حوزه و دانشگاه در آخر با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره نمود و اظهار داشت: فشاری که امروز دولت غاصب صهیونیستی بر مردم مظلوم فلسطین وارد میکند شرایط سخت و دشواری را بر اهل قدس تحمیل کرده است بدین جهت می طلبد امت اسلامی یک دفعه دیگر بیزاری خودرا نسبت به اقدامات وحشیانه این رژیم منحوس اعلام نموده و در مقابل ظلم و ستمی که در سایه سکوت مجامع حقوق بشری و با نظارت سردمداران کفر در سرزمین های اشغالی در حال رخ دادن است فریاد بر آورند.
وی اضافه کرد: امروز بصورت علنی به قبله نخست مسلمانان توهین می شود در صورتیکه بسیاری در مقابل این جسارت و اهانت سکوت پیشه کردند به همین دلیل از مسلمانان و جوامع اسلامی انتظار است به هر صورتی که می توانند خشم و انزجار خودرا نسبت به رفتارهای وحشیانه و ظالمانه ابراز کنند.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب